Hopp til innhold

Fagstoff

Overnatting

Overnattingsstedet, enten det er et hotell eller en campingplass, er sentralt for gjestenes videre planlegging av oppholdet på destinasjonen.
Oversiktsbilde som viser en campingplass med telt, bobiler, utleiehytter og båthavn. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Overnattingstilbud

I mange tilfeller er det overnattingstilbudet som blir utgangspunkt for den videre planleggingen og pakkingen av en total reiseopplevelse. Spesielt gjelder dette større grupper innenfor kurs- og konferansemarkedet.

Fra resepsjonen i Hurtigruteskipet Nordlys. Blant passasjerene kan det være folk som reiser individuelt, små og store grupper, k
Åpne bilde i et nytt vindu

Informasjon til gjester og kunder

Mange hotellresepsjoner blir det viktigste kontaktpunktet for informasjon om lokale opplevelser og severdigheter. For at resepsjonisten skal fungere som et slikt «turistkontor light» må han eller hun ha både informasjon om og et personlig nettverk på sin egen destinasjon.

I noen tilfeller kan gjestens eller kundens behov for informasjon og råd utfordre lojaliteten til hotellets egne tjenester. Det mest typiske er når gjesten vil ha varierte lokale matopplevelser. Å anbefale andre spisesteder enn hotellets egne kan bety tapte inntekter, men samtidig kan det styrke opplevelsen av et bredt destinasjonstilbud.

CC BY-SASkrevet av Kyrre Romuld. Rettighetshaver: NKI Forlaget
Sist faglig oppdatert 29.11.2018

Læringsressurser

Det helhetlige reiselivsproduktet