Hopp til innhold

Fagstoff

Oppfølging av kvalitetskrav i transport- og logistikkbransjen

Kunder etterspør en del egenskaper når de kjøper transport- og logistikktjenester. Som medarbeider i en transport- eller logistikkbedrift er det din oppgave å utføre oppdragene slik at kundebehovene blir tilfredsstilt, i alle de situasjonene der du kan bidra til det.
Foto av en dame som tar imot pakke fra transportør.

Oppfølging for bussjåfører

  • Bussjåfører må først og fremst følge tidstabellen. Passasjerer kan godta forsinkelser på grunn av mye trafikk, men ikke at sjåføren kjører før rutetida.

  • Det er også viktig at bussjåfører leser de ulike kundebehovene og følger dem opp så godt det lar seg gjøre. Eldre passasjerer kan ha behov for å sette seg før bussen kjører, svaksynte kan trenge hjelp for å finne fram til sitteplassen, mens turister må kanskje ha hjelp for å finne fram til rett holdeplass.

Oppfølging for godssjåfører

  • Godssjåfører har ingen tidstabell de skal følge, men fastsatte avgangs- og ankomsttider for hver tur. Disse tidene må sjåføren overholde.

  • I tillegg må alt gods lastes og losses skånsomt, og godset må sikres under transport for å forebygge skader.

  • Det er også viktig at godssjåfører holder kontakten med oppdragsgiverne sine dersom avvik oppstår på grunn av stengte veier og redusert framkommelighet på veinettet. I slike situasjoner er det viktig å kommunisere og varsle kunder om forsinkelsene.

Oppfølging for logistikkoperatører

  • Logistikkoperatører må sikre at de plukker riktig ordre, og de må emballere varene slik at de forebygger transportskade.

  • Fraktbrev skal fylles ut med riktig mottakeradresse, slik at varen kommer fram til avtalt tid og sted.

  • Logistikkoperatører må også overføre sporingsinformasjon om varen til kunden eller avtale med godstransportøren at han skal sørge for det.

  • Ved nettsalg må de også legge ved et opplysningsskjema om angrerett sammen med en pakkseddel som viser hva hver sending inneholder.

  • I tillegg må logistikkoperatører følge opp retur fra kunder som har benyttet seg av angreretten.

CC BY-SASkrevet av Gunnar Ottesen. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 30.05.2022

Læringsressurser

Kvalitetskrav