Fagstoff

Hvordan påvirke en kunde?

Publisert: 30.11.2011, Oppdatert: 04.03.2017

Reklamebyrået sidespaltebilde

 

Huskelappen

AIDA er en forkortelse for prinsipper som er viktige i all form for reklame:

– vekke oppmerksomhet

– vekke interesse

– skape behov

– få kunden til å handle

 

Til ettertanke

Steve Jobs med iPad fra AppleApple-gründer Steve Jobs med den nyeste versjonen av lesebrettet iPad. 

Hvordan kommer AIDA-prinsippet til syne i måten Apple markedsfører nye produkter som iPhone og iPad på?

 

Anna Nicole Smith på reklameplakater for H&MAnna Nicole Smith på reklameplakater for H&M

Hva betyr AIDA?

AIDA-modellen beskriver de ulike stadiene i en prosess der en forbruker blir påvirket av en reklame. Bokstavene AIDA er derfor en viktig huskeregel for alle som jobber i reklamebransjen.

A Attention = forbrukerens oppmerksomhet blir vekket

I Interest = forbrukeren blir interessert i budskapet/produktet

D Desire = et ønske eller et behov oppstår hos forbrukeren

A Action = forbrukeren gjør det annonsøren ønsker, for eksempel kjøper en vare.

Studer reklameplakaten til H&M

  • Hvilke elementer er brukt for å vekke oppmerksomhet?
  • Hva er det som gjør at de som ser denne reklame blir interessert i produktet?
  • Hvilke behov eller ønsker skaper denne reklamen hos dem som ser den?
  • Hva ønsker annonsøren at de som ser denne reklamen skal gjøre?