Fagstoff

Kontraster

Publisert: 09.08.2009, Oppdatert: 24.08.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Framheving og variasjon

Du har sikkert opplevd at det kan være tungt å begynne å lese en side som er full av tekst i samme størrelse. Den virker kjedelig, og det er vanskelig å få et kjapt inntrykk av hva som er viktig. Derfor bruker designere kontraster av ulik art for å skape liv på en side og framheve det som er viktigst.

Grunnregel


  • Store kontraster skaper en følelse av liv, fart og spenning. Det er som om designen roper til deg.
  • Små kontraster skaper ro. Designen taler mykt og stille.

Størrelseskontrast

Vi framhever gjerne titler og viktige avsnitt (for eksempel ingresser) ved å bruke større og/eller fetere skrift på dem. De viktigste titlene får den største skriften. Når leseren kaster et blikk på siden, vil blikket raskt hoppe fra tittel til tittel og gi henne et inntrykk av hva siden handler om, og om det er interessant å lese videre.

Vi bør også tenke på kontraster når vi setter inn bilder på siden: Store bilder fanger blikket, og kontrast mellom store og små bilder skaper variasjon og liv.

  • Denne plakaten består av mange elementer, men bruken av størrelseskontraster (og fargekontraster) gjør at den likevel blir lett å lese og oppfatte.
Plakat med tre egg med ulik farge. Illustrasjon.Plakat med størrelseskontraster   

Fargekontrast

Vi bruker også farger for å fremheve og for å skape det uttrykket vi ønsker. Sterke farger skaper store kontraster. Sterke, varme farger som gult og rødt brukes ofte til å framheve viktige elementer, som for eksempel prisene i tilbudsreklame. Duse farger derimot gir mindre kontrast og skaper dermed et roligere og mer sofistikert preg.

Uansett hva slags farger en velger, er det viktig at kontrasten mellom skrift og bakgrunn ikke blir for liten, for da blir teksten vanskelig å lese.

  • Her har eleven begrenset seg til nyanser av blått og grått for å skape et rent og "hygienisk" inntrykk.
  • Mengdeteksten er satt med nokså liten skrift. Størrelseskontrasten på prisene viser at det likevel dreier seg om gode tilbud.
Reklame for baderomsutstyr. Illustrasjon.Reklamebrosjyre for baderomsutstyr  
  • Sterke fargekontraster og varme farger fanger oppmerksomheten og skaper liv og energi.
  • I plakaten til venstre har elevene (og partiet KrF) brukt dem for å signalisere nærhet og omsorg.
  • Formkontraster (se nedenfor) gir siden et levende og ungdommelig preg.
Reklame for KRF. Illustrasjon.Reklame for Kristelig Folkeparti   

 

Formkontrast

En side med firkantede bilder og firkantede tekstblokker blir gjerne litt kjedelig, selv om vi bruker både størrelses- og fargekontraster for å framheve viktige elementer. Vil du lage en mer livfull og ungdommelig design, kan du ta i bruk formkontraster.

Formkontraster kan du skape ved å sette inn bakgrunner og dekorelementer med former som ikke er firkantede. Du kan også fjerne bakgrunnen i et bilde.

  • Her har eleven fjernet bakgrunnen i hovedbildet slik at motivet skaper en fin formkontrast til teksten og de små bildene.
  • Legg også merke til størrelseskontrasten mellom hovedbildet og de andre elementene.
Bilde av en reklame for feriereiser med vindmølleReklame for feriereise 

 

Stopp-effekter

Stoppeffekter er en form for kontrast, men her er det innholdet vi tenker på mer enn formen. Lar du blikket gli over oppslagstavlen på skolen eller sidene i en avis, er det noen innholdselementer som fanger interessen mer enn andre. Ofte er det et bilde eller noen ord som er spesielt framhevet.

Vi lever i et samfunn der konkurransen om oppmerksomhet er stor. Derfor kan det være lurt å tenke over hvordan du kan bruke stoppeffekter for å få folk til å stanse opp og lese budskapet ditt. Her har du to av de viktigste:

Bilder av mennesker

Særlig ansikter og blikkontakt er en sikker vinner når du ønsker å fange leserens oppmerksomhet.

Stoppord

Du kan bruke ord som gjør leseren nysgjerrig − men det er neppe nødvendig å kopiere Dagbladet helt ukritisk: "Sexgal drapsgiraff begikk selvmord". Ville du lest videre?

  • Du har sikker merket hvordan du kan føle når en person ser på deg, og at du automatisk besvarer blikket. Vi sier at man "fanger" blikket.
  • I dette arbeidet har elevene utnyttet denne effekten for å få unge mennesker til å stanse opp og kanskje bli interessert Venstres miljøpolitikk.
Reklameplakat for Venstre. Illustrasjon.Reklame Venstre 
Oppgaver

Generelt