Hopp til innhold

Fagstoff

Resepsjonist

Som resepsjonist arbeider du med å yte service til gjestene på et hotell. Det vil si at du må kunne møte kundenes behov på en profesjonell måte. Du må derfor kunne hotellets IKT-systemer og klare å formidle gjestenes behov til dine medarbeidere, slik at gjestene blir fornøyde med oppholdet sitt.
Åpne bilde i et nytt vindu

Nadia arbeider som resepsjonist på et hotell. Hotellet er med i en hotellkjede som har et eget bestillingssystem, og hotellets tjenester blir markedsført gjennom globale reisedistribusjonssystemer (fly, hotell og leiebil) og nasjonale og globale hotelldistribusjons-systemer (bare hotell).

Når Nadia får forespørsler fra kunder på telefon, fyller hun inn nye bestillinger i skjermbildet. Hun får da opp ledige rom som hun kan tilby. Kundene kan også selv bestille rom på hotellets egen nettside. Alternativt kan de bestille gjennom et reisebyrå. Ved hver reservasjon blir hotellets «romsaldo» eller antall gjenværende rom automatisk oppdatert.

Dersom kunden velger å reservere rom, registrerer Nadia i tillegg navn, betalingsmåte og om kunden har sein ankomst.

Ordet booking

Ordet booking er engelsk og betyr å skrive navnet sitt i en bok som bekreftelse på at det er gjort en bestilling eller reservasjon. I dag kan dette også skje elektronisk.

I stedet for begrepet booking ønsker Språkrådet at vi skal bruke ordene bestilling, tinging eller reservasjon. Språkrådet mener at ordet booking er fagterminologi. Personer som er kjent med begrepet, forstår lett hva det dreier seg om. For andre kan det være mer uforståelig.

Når resepsjonister og andre reiselivsmedarbeidere snakker med kollegaer, bruker de gjerne fagterminologi. Når de snakker med kunder, er det bedre å bruke et av de norske ordene.

Forslag til øving

En kunde ringer til Nadia, som jobber på et hotell i Molde. Kunden trenger overnatting fra fredag til lørdag nest siste uke i juli. Nadia har ingen ledige rom å tilby kunden. Kan du hjelpe Nadia med å oppfylle kundens behov?

Tips

Dette er siste dagen på jazzfestivalen i Molde. Nadia vet at ingen andre hoteller i byen har ledige rom, og må foreslå alternative løsninger.

Relatert innhold

Et reservasjonssystem kan brukes av kunder og reiselivsmedarbeidere. Hurtig og presist kan man finne passende produkter og priser, reservere og betale.

CC BY-SASkrevet av Gunnar Ottesen. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 29.06.2017

Læringsressurser

Bruk av digitale verktøy