Hopp til innhold

Fagstoff

Informasjonsteknologi, kundeservice og produktivitet

Her skal vi vise eksempler på hvordan medarbeidere i service- og samferdselsfagene kan bruke IKT i reiselivs-, handels- og transportbedrifter. IKT kan føre til bedre kundeservice – og kan også øke bedriftens produktivitet. Begge deler bidrar til å styrke konkurransekraften.
Åpne bilde i et nytt vindu

Eksempler på tiltak som bedrer kundeservicen

Ved bruk av IKT kan kundene straks få svar på spørsmål de måtte ha:

  • Finnes det ledige hotellrom?
  • Hva koster en reise fra A til B med transportør C?
  • Har leverandøren den aktuelle varen på lager?
  • Når kommer varen jeg bestilte (pakkesporing)?

Kan du selv komme på egne eksempler?

Eksempler på tiltak som øker produktiviteten

Ved hjelp av IKT kan vi spare mye manuelt arbeid:

  • Bedriften trenger ikke personell til å svare på spørsmål som kundene selv kan finne svar på via Internett.
  • Bedriften sparer personell når kundene selv registrerer sine ordrer.
  • Bedriften sparer personell på å bruke nettbank der kundene registrerer all betalingsinformasjon.

Fortsett lista selv, den er lang.

CC BY-SASkrevet av Gunnar Ottesen. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 04.03.2017

Læringsressurser

Bruk av digitale verktøy