Kontekst
Brukes i
Kompetansemål
- Programområde for barne- og ungdomsarbeiderfag - Læreplan i felles programfag Vg2
- gjøre rede for hvordan oppvekstmiljøet påvirker utviklingsmulighetene for barn og unge
- drøfte hva profesjonell yrkesutøvelse innebærer i barne- og ungdomsarbeiderfaget
- drøfte barne- og ungdomsarbeideren som rollemodell for barn og unge
- forklare hvordan gjeldende regelverk, rammefaktorer og målsettinger for pedagogiske virksomheter har betydning for yrkesutøvelsen
- drøfte ulike former for kommunikasjon og gjøre rede for hvordan kommunikasjon kan fremme trygghet og tillit
- drøfte tiltak som kan bidra til å utvikle den sosiale kompetansen hos barn og unges
- gjøre rede for hovedtrekk ved barns språkutvikling og gi eksempler på språkets betydning for personlighetsutviklingen
- gjøre rede for den voksnes ansvar i samhandling med barn og unge og drøfte hvordan samspillet mellom barn og voksne kan utvikles
- Læreplan i barne- og ungdomsarbeiderfaget Vg3 / opplæring i bedrift
- utføre arbeidet i henhold til gjeldende regelverk og yrkesetiske retningslinjer (For apprentices)
- legge til rette for tiltak som styrker barn og unges evne og vilje til medvirkning og til å ta ansvar (For apprentices)
- veilede barn og unge i etiske spørsmål (For apprentices)
- bruke strategier for konflikthåndtering og veilede barn og unge i å håndtere konflikter (For apprentices)
- iverksette tiltak som bidrar til å styrke barn og unges sosiale kompetanse (For apprentices)
- drøfte hva rollemodeller betyr i barn og unges sosialiseringsprosess (For apprentices)
Inngår i
- Fagarbeider og arbeidstaker (Oppgave: Yrkessituasjon for Barne- og ungdomsarbeiderfaget Vg3)
- Fagarbeider og arbeidstaker (Oppgave: Yrkessituasjon for Barne- og ungdomsarbeiderfag Vg2)
- Barne- og ungdomsarbeiderfag Vg2 (Fag)
- Barne- og ungdomsarbeiderfaget Vg3 (Fag)