Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Sosial og følelsesmessig utvikling

Ungdomsalderen er en alder for store endringer også på det sosiale og følelsesmessige planet. Elias har behov for kunnskaper om barnas utvikling. Se filmen og svar på oppgavene.
  1. Her blir det sagt at barn som begynner på ungdomsskolen, får mange venner? Stemmer det for alle?
  2. Hvordan påvirker det selvtilliten dersom du ikke får venner?
  3. Hvordan sammenligner vi oss med andre på samme alder?
  4. Hvordan kan forelskelse påvirke selvtilliten vår?
  5. Hvordan kan selvfølelsen være i denne alderen?

Relatert innhold

Det er store forskjeller i barns utvikling, og det som er typisk for ett barn, trenger ikke å være det for et annet. Allikevel har vi noen forventninger til hva som skjer på de ulike utviklingsområdene og aldersnivåene. Som barne- og ungdomsarbeider skal du ha kunnskap om barns utvikling og barns funksjonsnivå. Dette er viktig for å kunne være en god omsorgsperson som kan støtte barnet i dets utvikling.

CC BY-SASkrevet av Guri Bente Hårberg og Gro Nedberg Grønlid.
Sist faglig oppdatert 30.01.2019

Læringsressurser

Ungdomsskolen som arbeidsplass