Fagstoff

Facebook.com

Publisert: 31.05.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

medieuttrykk

 

Huskelappen

Facebook er et sosialt nettverk som gjør det enkelt å holde kontakt med venner og bekjente.

 

Medlemmene deler bilder og annen informasjon.

 

Det er enkelt å danne interessegrupper og mobilisere folk på Facebook.

 

Facebook har etter hvert blitt mer kommersiell og brukes nå aktivt i markedsføring av produkter og tjenester.

 

 

Facebook logo. Foto.   

Kurer om historien til Facebook 

Om sosialt liv og deling av innhold på Facebook.

Fra skolekatalog til globalt nettverk

Facebook startet som et nettsamfunn for universitetsstudenter og -ansatte i USA, men har i løpet av kort tid blitt svært populært også i Norge. Navnet "Facebook" viser til skolekataloger i USA. Tjenesten er gratis for brukerne, men finansiert gjennom reklame.

Facebook passerte to millioner norske brukere i 2011. For å få tilgang til Facebook må en skaffe seg brukernavn og passord. Da får brukeren også en profilside hvor det er mulig å legge inn personlig informasjon, bilder, lenker og forskjellige programmer. Alle brukere kan knytte seg til andre brukere (venner) og utveksle private og offentlige meldinger. De kan også selv opprette og/eller knytte seg til en lang rekke grupper.

En av grunnene til at Facebook har blitt så populært, er nok at brukerne enkelt kan følge med på hva vennene gjør. Straks en oppdaterer egen profil, kommer endringene til syne hos alle dem som står på vennelista.

"Social advertising"

Høsten 2007 begynte Facebook med noe de kaller "Social advertising". Dette er en form for markedsføring som gjør det mulig for en annonsør å målrette annonsene sine svært nøyaktig. Annonsørene velger nemlig hvilke egenskaper de ønsker hos sine målgrupper, og deretter vises annonsen kun for de brukerne som samsvarer med annonsørens ønsker. Den nødvendige informasjonen om brukerne finner annonsørene i brukerprofilene på Facebook. En annonse kan da for eksempel vises bare til menn mellom 20 og 25 år, med interesse for fotball, som er bosatt på Vestlandet, og som er i jobb.