Fagstoff

De sosiale medienes inntog

Publisert: 02.05.2011
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Mediehistorie  

Huskelappen

Sosiale medier er brukergenerert.

 

Et viktig kjennetegn er at brukerne deler innhold med hverandre.

 

Eksempler:

  • Linkedin 
  • MySpace 
  • Facebook 
  • Flickr 
  • YouTube
  • Twitter

 

Ressurser

Hvordan sosiale nettverk forandrer historien 

 

Hva er LinkedIn?Hva er LinkedIn? 

 

 

 

 

 

 

bloggeren  

Blogg

Svært mange har etablert egne blogger, der de publiserer sine tanker og meninger. Dette må regnes som et av de mest brukte sosiale mediene i dag.

 

Hva er egentlig en blogg? 

 

Twitter

Twitter, som betyr kvitring, startet med at de ansatte i firmaet Obvious i San Francisco begynte å bruke et mikrobloggsystem for meldinger inntil 140 tegn.

 

Hva bruker folk Twitter til? 

 

Hva er sosiale medier?

En gjengs definisjon av sosiale medier er at det er ulike tilbud på Internett som kjennetegnes ved at brukerne deler innhold med hverandre. I motsetning til i tradisjonelle medier er det brukerne som setter føringen for hva innholdet skal være. Vi sier at innholdet er brukergenerert. Brukerne går fra å være passive mottakere av informasjon, til å bli aktive informasjonsprodusenter.

Linkedin

Et av de første sosiale nettverkene var Linkedin, som våren 2003 lanserte et forretningsorientert sosialt nettverk. Linkedin følger EU-regler når det gjelder sikkerhet og personvern, og brukes hovedsakelig til å samle profesjonelle kontakter og forretningsforbindelser. I 2010 var det registrert over 50 millioner brukere fra mer enn 200 land.

MySpace og Facebook

Høsten 2003 etablerte Digital Media, eid av News Corporation, og med hovedkontor i Beverly Hills, nettstedet MySpace, som raskt ble det mest populære sosiale nettstedet i USA. De ble imidlertid våren 2008 forbigått av hovedkonkurrenten Facebook, som våren 204 ble startet av Harvard-studenten Mark Zuckerberg som et nettsted for universitetsstudenter i USA. Nettstedet har i 2010 mer enn 500 millioner brukere på verdensbasis, og er det mest populære sosiale nettverket i Norge med ca. 2,4 millioner norske brukere.

Flickr og YouTube

Samtidig med at Mark Zuckerberg startet Facebook, lanserte Ludicorp, et selskap i Vancouver i Canada, Flickr, et nettsted der hvem som helst kan laste opp sine fotografier og dele dem med andre. Det amerikanske søkemotorselskapet Yahoo kjøpte Ludicorp våren 2005. En regner med at tjenesten i 2010 har over 10 millioner brukere og har mer enn tre milliarder opplastede bilder. Våren 2005 etablerte Chad Hurley, Steve Chen og Jawed Karim, som tidligere hadde jobbet i PayPal, et selskap som har spesialisert seg på økonomiske transaksjoner ved handel på Internett, YouTube, et nettsted der alle kan dele sine videoer med andre. Høsten 2006 ble selskapet kjøpt opp av søkemotorselskapet Google Inc. for 1,65 milliarder dollar.

Et eksempel

Som stjerneeksempel på de sosiale medienes suksess brukes ofte den unge gutten som 20. desember 2005 satte seg ned på rommet sitt og gjorde opptak av at han spiller Johann Pachelbels Kanon på gitar. Dette enkle opptaket er nå sett av mer enn 80 millioner mennesker over hele verden. Som et tankeeksperiment kan vi tenke oss at han i stedet hadde deltatt i en talentkonkurranse arrangert av et fjernsynsselskap. Selv om han hadde gått helt til topps i konkurransen, hadde han likevel aldri kunnet få så mange lyttere og seere, selv om selve opptaket kanskje kunne blitt litt mer profesjonelt.

skjul

Norske nettsamfunn

Det største norske nettsamfunnet var Nettby hos VG, etablert høsten 2006, hvor brukerne kan skrive sine egne nyheter og meninger og utveksle felles interesser. Nettby er utviklet av Fredrik Kristiansen, som også etablerte nettsamfunnet Dagbladet Blink før han sluttet for å satse på Nettby. Dagbladet saksøkte i 2008 Kristiansen med krav om en erstatning på 609 millioner kroner for å ha tatt med seg kildekoden fra Blink til å utvikle Nettby. Høsten 2010 inngikk partene et forlik som innebærer at Nettby Community AS betaler 24 millioner kroner til DB Medialab. I oktober 2010 varslet VG at Nettby blir nedlagt 1. januar 2011 på grunn av fallende popularitet og økende konkurranse fra Facebook.

Gowalla

Mange vil mene at Gowalla, utviklet av Alamofire i Texas, er et sosialt medium. Tjenesten går ut på at brukerne ved hjelp av GPS på mobiltelefonen kan markere hvor de har vært, og finne ut hvilke andre som har besøkt samme sted. En annen liknende tjeneste er Foursquare.