Fagstoff

Nettverksmarkedsføring

Publisert: 14.09.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Homeparty med demonstrasjon av plastprodukter av typen Tupperware

Har du noen gang vært på et «homeparty»? En del organisasjoner markedsfører produktene sine gjennom nettverk der kunder og selger kjenner hverandre. Her ser du et bilde fra et homeparty der det selges vaskesystemer med blant annet kluter, vaskemidler og koster.

Bilde av en fargerik selger som demonstrerer produkter fra Tupperware.Å bli parodiert er i grunnen et bevis på popularitet: Skuespilleren Kevin Farrell i rollen som fargerik Tupperware-selger. Bildet er fra 2011.

Familie og venner som markedsførere

Når en person vi kjenner godt, anbefaler et produkt, har vi lettere for å tro på anbefalingen enn når produsenten formidler samme salgsbudskap gjennom tradisjonell reklame. Nettverksmarkedsføring fungerer fordi vi som kunder har et tillitsforhold til selger. Dette er et trekk nettverksmarkedsføringen har felles med redaksjonell omtale (PR).

Ta en titt på nettstedet til Nu Skin, som distribuerer produkter for pleie av hud og hår. Dette er et stort amerikansk firma som opererer i hele verden, og som bruker nettopp homeparties og nettverk av distributører som salgskanal.

Bilde av en demonstrasjon av produkter fra Tupperware på 1950-tallet.

En salgskanal med tradisjoner

Homeparties er slett ikke noen ny måte å drive markedsføring på, men den er ikke så mye omtalt. Bildet over er fra en demonstrasjon av produkter fra Tupperware på 1950-tallet. Kanskje har du selv, eller noen du kjenner, plastbokser fra Tupperware for oppbevaring av mat? Eller sminkeprodukter fra Oriflame? Dette er merker som blir markedsført og solgt ved hjelp av nettverksmarkedsføring.