Fagstoff
Markedsføringsaktiviteter
Publisert: 13.09.2011,
Oppdatert: 04.03.2017

I 1993 skapte Hennes & Mauritz rabalder med undertøyreklamen sin. Lettkledde kvinner og menn på reklameplakater var uvant kost for norske forbrukere den gangen. Reklamen var med på å flytte grenser, og Hennes & Mauritz fikk det alle markedsførere ønsker seg: oppmerksomhet.
Hvordan nå frem til kunden?
Markedsføringsaktiviteter er det vi gjør som markedsførere for å nå frem til kunden. Men hva er det så vi kan gjøre for at kunden skal oppdage oss? Vi kan for eksempel bruke
- reklame
- salgsfremmende tiltak
- informasjon og samfunnskontakt (PR)
- direkte markedsføring (DM)
- sosiale medier
- nettverksmarkedsføring
Hensikten med markedsføringsaktiviteter er å sette i gang en byttehandel. Byttehandelen går i sin tur ut på at en kjøper og en selger møter hverandre og blir enige om den riktige verdien på en vare.
Kontekst
Kompetansemål
- Læreplan i markedsføring og ledelse - programfag i utdanningsprogram for studiespesialisering
Inngår i
- Markedsføringsbegrepet (Fagstoff for Markedsføring og ledelse 1)
- Markedsføring og ledelse 1 (Fag)