Å vente på tur
For de aller fleste ledd i verdikjeden finner vi opptil flere lager. Det betyr at varen ikke har nådd målet sitt eller utført sin endelige oppgave. Den ligger av en eller annen grunn og venter på å komme videre.
I en ideell situasjon ville vi kanskje klart oss uten lager. Da ville alle varene kommet inn akkurat da vi trengte dem, og de ville oppfylt oppgaven sin uten å kreve plass, binde opp penger eller kreve arbeidskraft. Vi skal se på ulike grunner til at det ikke er mulig.
De viktigste kostnadene knyttet til lager er:
Kapitalbinding
Kapitalbinding betyr at verdien av det som ligger på lager, må dekkes av enten egenkapital eller gjeld. Om du driver butikk og har varer for en million kroner liggende på lager, er kanskje dette lånte penger som gir deg en ekstra årlig kostnad på mellom 50 000 og 100 000 kroner.
Avskrivning og svinn
Avskrivning og svinn betyr at varelageret stadig blir mindre verdt. Noen varer blir skadet, noen bare forsvinner, og noen blir ikke lenger etterspurt og forblir derfor på lageret til du kaster dem. Denne kostnaden er ofte enda høyere enn kapitalkostnaden – la oss bruke 200 000 kroner som et eksempel.
Driftskostnader
Materiell, bygninger, personell og utstyr varierer med type vare og bedrift. I de aller fleste tilfeller er dette omfattende kostnader. Om vi fortsetter å bruke veldig forsiktige tall, er det vanskelig å komme under 200 000 for et lager med en verdi på en million kroner.
Eksemplet viser både de viktigste kostnadene og summen som i vårt tilfelle ble på om lag en halv million kroner i året. Moderne produksjonsplanlegging dreier seg blant annet om å holde ulike lager på et minimumsnivå. På neste side skal vi se på nærmere på ulike typer lager.