Barne- og ungdomsarbeider i en barnehage
Raian er barne- og ungdomsarbeider i en barnehage. I disse åtte filmklippene sier han litt om jobben sin, hvorfor han har valgt denne jobben, og hva han gjør sammen med barna. Se filmene om Raian.
Raian - egenskaper
Opphavsmann: Fagforbundet
Raian forteller om hvorfor han ble barne- og ungdomsarbeider
Raian forteller om noen av måltidene i barnehagen, og hvordan han tar seg av barnas behov.
Hver morgen er det planleggingsmøte i barnehagen der Raian jobber.
Raian - hvorfor
Opphavsmann: Fagforbundet
Raian - måltider
Opphavsmann: Fagforbundet
Raian - møte
Opphavsmann: Fagforbundet
Her forteller Raian om hvordan det er å ta imot barna som kommer til barnehagen.
I garderoben kan det bli mye styr, men Raian prøver å la barna klare mest mulig selv.
Når Raian har samlingsstund, prøver han å lytte til barna og la dem delta i aktiviteter
Raian - mottak
Opphavsmann: Fagforbundet
Raian - påkledning
Opphavsmann: Fagforbundet
Raian - samlingsstund
Opphavsmann: Fagforbundet
Raian - uteaktiviteter
Opphavsmann: Fagforbundet
Kontekst
Kompetansemål
- Programområde for barne- og ungdomsarbeiderfag - Læreplan i felles programfag Vg2
- planlegge og gjennomføre enkle aktiviteter for ulike grupper og begrunne valg av aktiviteter med utgangspunkt i utviklingspsykologi
- drøfte hva profesjonell yrkesutøvelse innebærer i barne- og ungdomsarbeiderfaget
- drøfte barne- og ungdomsarbeideren som rollemodell for barn og unge
- gjøre rede for hva pedagogisk arbeid er, og drøfte hvilke holdninger som er viktige i pedagogisk arbeid
- gjøre rede for hva observasjon, planlegging og dokumentasjon kan bety i arbeidet med barn og unge
- drøfte hva lek kan bety, og gi eksempler på tiltak som kan fremme lek og kreativitet tilpasset alder, modningsnivå og funksjonsevne
- gjøre rede for aktiviteter for barn og unge som kan fremme god fysisk og psykisk helse
- drøfte hva omsorg innebærer for barn og unge i ulike aldrer
- gjøre rede for hva fysisk aktivitet og kosthold betyr for barn og unges helse, og foreslå helsefremmende tiltak
- lage trygge og sunne måltider for barn og unge i tråd med norske anbefalinger for ernæring og relevant regelverk
- drøfte ulike former for kommunikasjon og gjøre rede for hvordan kommunikasjon kan fremme trygghet og tillit
- gjøre rede for hva som kjennetegner arbeid i grupper
- drøfte ulike strategier for konflikthåndtering og prøve noen strategier i praksis
- gjøre rede for den voksnes ansvar i samhandling med barn og unge og drøfte hvordan samspillet mellom barn og voksne kan utvikles
- Læreplan i barne- og ungdomsarbeiderfaget Vg3 / opplæring i bedrift
- utføre arbeidet i henhold til gjeldende regelverk og yrkesetiske retningslinjer (For apprentices)
- gjennomføre aktiviteter som stimulerer barns språklige, intellektuelle, emosjonelle og motoriske utvikling (For apprentices)
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere pedagogiske aktiviteter tilpasset alder, funksjonsnivå, kulturtilhørighet og livssituasjon (For apprentices)
- bruke observasjon og motivasjon som redskaper i planleggingen og gjennomføringen av arbeidet (For apprentices)
- drøfte hva rollemodeller betyr i barn og unges sosialiseringsprosess (For apprentices)
- samarbeide med foresatte, kollegaer og andre samarbeidspartnere om aktiviteter og tiltak for barn og unge (For apprentices)
Inngår i
- Fagarbeider og arbeidstaker (Fagstoff for Barne- og ungdomsarbeiderfaget Vg3)
- Fagarbeider og arbeidstaker (Fagstoff for Barne- og ungdomsarbeiderfag Vg2)
- Barne- og ungdomsarbeiderfag Vg2 (Fag)