Fagstoff

Hvem skal samarbeide og om hva?

Publisert: 01.02.2011, Oppdatert: 21.06.2018

Lagarbeid. Illustrasjon.

Her er en oversikt med eksempler på hva som kan være naturlig at det samarbeides om. Dette er ikke en komplett liste over områder det er naturlig å samarbeide om, så du finner nok flere dersom du tenker deg om.

I arbeid i oppvekstsektoren

I det pedagogiske arbeidet kan man samarbeide om

  • å utarbeide konkrete mål og finne fram til hva som skal gjøres (innhold) for å nå målene
  • å observere enkeltindivid og grupper av barn og unge
  • å finne fram til metoder som gjør at man når målene
  • å vurdere
  • å planlegge den daglige driften av barnehage, skole og SFO

Barna og de unge er med og samarbeider

  • i her-og-nå-situasjoner
  • om planlegging, gjennomføringen og evaluering av aktiviteter
  • i daglige rutiner som å kle av og på seg, måltid, stell osv.
  • ved innredning av rom eller ommøblering
  • i forbindelse med enkelt renhold og det å holde orden
  • i forbindelse med innkjøp og så videre
  • ved valg av arbeidsformer
  • om å utarbeide grupperegler

Med foreldrene kan man samarbeide

  • om hva tilbudet skal inneholde
  • for å få en felles forståelse av formålet med virksomheten
  • for å inkludere alle
  • om påkledning, hygiene og kosthold
  • om turer
  • om planer

Medarbeidere kan samarbeide om

  • arbeidstid og oppgaver
  • fordeling av ansvar
  • arbeidsplaner
  • arbeidsfordeling
  • videreutdanning
  • planlegging, gjennomføring og evaluering

Eiere av virksomheten kan samarbeide om

  • arbeidstid
  • arbeidsdeling
  • utforming av lokaler og uteområder
  • bruksområder
  • økonomi
  • vedlikehold

Utfordringer til deg

  1. Klarer du å finne flere personer som du som barne- og ungdomsarbeider må kunne samarbeide med?
  2. Kjenner du flere områder det er viktig å samarbeide om?
  3. Intervju en ansatt i barnehage eller skole om samarbeid.

Relatert innhold