Oppgave

Herre Gud, ditt dyre navn og ære

Publisert: 01.02.2010, Oppdatert: 10.12.2018

Det aller meste av barokk kunst er kirkekunst, og det meste av litteraturen i denne perioden er salmer og diktning knyttet til kirken.

Baldakinen i Peterskirken. Foto.Baldakinen over høyalteret i Peterskirken i Roma er laget av en av de viktigste kunstnerne på 1600-tallet, Giovanni Lorenzo Bernini (1598–1680). Bernini var både billedhogger, arkitekt og maler, og arbeidet hans tjente som forbilde for mange andre kunstnere i den barokke perioden. Baldakinen har fire snodde søyler og er 29 meter høy.

Oppgave 1

Samlingen Katechismus-Sange

  1. Diktet "Herre Gud, ditt dyre navn og ære" er hentet fra en samling som heter Katechismus-Sange. Hvem har skrevet denne samlingen?
  2. Når ble den gitt ut?
  3. Hvilken sjanger tilhører sangene i samlingen?
  4. Hva er forfatterens formål med sangene?
  5. Hva er temaet i diktet "Herre Gud, ditt dyre navn og ære"?
 

Oppgave 2

Innholdet i salmen "Herre Gud, ditt dyre navn og ære"

Les utdraget fra salmen "Herre Gud, ditt dyre navn og ære".

 

  • Hva forteller tittelen om innholdet?
  • Hva handler de enkelte strofene om? Beskriv innholdet i hver enkelt strofe med én setning.
  • Barokkens diktere ville vise Guds storhet, de ville gjøre det tydelig hvor små og ubetydelige vi mennesker er i forhold til Gud. Finn noen eksempler i teksten som viser nettopp dette.
  • Hva kan menneskene på jorda gjøre for å hellige Guds navn, ifølge dikteren?

 

Oppgave 3

Bruk av virkemidler i teksten

Barokkens forfattere sparer ikke på sterke virkemidler. De liker å bruke gjentakelser, overdrivelser, store kontraster og sterke bilder. En slik virkemiddelbruk passer godt når formålet er å hylle en allmektig Gud som troner høyt over menneskene.

 

  1. Gjentakelser
    Gjentakelser utbroderer og forsterker budskapet. Finn noen eksempler på gjentakelser i denne teksten. (Gjentakelsene trenger ikke være helt identiske!)
  2. Kontraster (motsetninger)
    Finn noen eksempler på kontraster i teksten. Det kan være kontrasterende enkeltord og -uttrykk, men også hele linjer og setninger med kontrasterende innhold.
  3. Språklige bilder
    Petter Dass bruker i utstrakt grad besjeling som et virkemiddel i denne salmen.
    • Finn eksempler på besjeling.
    • Hvordan støtter bruken av besjeling opp under budskapet i teksten?
    • Forklar denne metaforen i strofe 13: La ditt lys for folket smukt så brenne, At enhver din dyd og tukt kan kjenne
  4. Rim
    Finn rimordene i teksten. Hvor er de plassert? Hvilke ord rimer på hverandre?
  5. Grafiske virkemidler
    Finner du et rent grafisk virkemiddel i teksten som også har som formål å markere Guds navn på en spesiell måte?