Fagstoff
Forslag til ulike typer turer
Publisert: 15.10.2010,
Oppdatert: 03.03.2017

Å bruke nærmiljøet som arena for friluftsliv er i mange tilfeller veldig gunstig. Ligger skolen eller barnehagen i et veldig urbant område (bykjerne), bør en forflytte seg ut av området.
- Oppdagelsestur i nærområdet
- Tur for å se på naturen, og kanskje møte noen troll
- Ut for å se på eller delta i reinsankingen
- Tur for å leke i skogen
- Lage og sette opp fuglekasser
- Natursti
- Spor og sportegn i naturen
- Fisketur
- Sopp- og bærtur
- Tur i hjemmeskogen
- Båt- eller kanotur
- Tur til fjæra
- Orienteringstur
- Sykkeltur
- Trilletur
- Badetur
- Skøytetur
- Skitur
- Tur i byen
- Klatretur
- Grottetur
- Aketur
- Nattevandring
Dette er bare en brøkdel av det man kan finne på. Ofte er det området eller landsdelen hvor man bor, som bestemmer hvilken tur en skal eller bør velge.
Når starter turen?
De aller fleste turer med barn og unge foregår på dagtid, men helt fra barna er små, har de glede av å gå på tur til ulike tider. Denne gleden oppstår når de oppdager hvordan landskapet endrer seg og lyset forsvinner. De fleste synes en nattevandring med lommelykt er spennende selv om de minste gjerne vil ha en hånd å holde i.
Utfordringer til deg
Kontekst
Kompetansemål
- Programområde for barne- og ungdomsarbeiderfag - Læreplan i felles programfag Vg2
- Læreplan i barne- og ungdomsarbeiderfaget Vg3 / opplæring i bedrift
- tilpasse leke-, idretts- og friluftsaktiviteter til ulike årstider, natur og miljø (For apprentices)
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere pedagogiske aktiviteter tilpasset alder, funksjonsnivå, kulturtilhørighet og livssituasjon (For apprentices)
- gjennomføre aktiviteter som stimulerer barns språklige, intellektuelle, emosjonelle og motoriske utvikling (For apprentices)
- planlegge og gjennomføre tiltak og aktiviteter som kan fremme psykisk og fysisk helse hos barn og unge (For apprentices)
- gjennomføre tiltak som utvikler barn og unges evne til å ta ansvar for egen helse og sikkerhet (For apprentices)
- veilede barn og unge i påkledning som passer for den enkelte aktivitet, årstid og værforhold (For apprentices)
- legge til rette for tiltak som styrker barn og unges evne og vilje til medvirkning og til å ta ansvar (For apprentices)
Inngår i
- Lek og aktivitet (Fagstoff for Barne- og ungdomsarbeiderfaget Vg3)
- Lek og aktivitet (Fagstoff for Barne- og ungdomsarbeiderfag Vg2)
- Barne- og ungdomsarbeiderfag Vg2 (Fag)