Hva vil det si å være norsk?
Huskelappen
Ifølge Språkrådet er en etnisk nordmann "en som bor i Norge og tilhører den gruppen nordmenn som har tradisjon for å bo i Norge". Hvor lenge man må bo i Norge for å regnes som nordmann, sier denne definisjonen ingenting om. (Aftenposten 5. november 2006)
Å avgjøre om en person er norsk statsborger, er forholdsvis lett. Det har vi et regelverk som styrer. Når vi skal avgjøre hvem vi omtaler som nordmenn, styres vi i stor grad av egne holdninger, meninger og kanskje også fordommer. De juridiske sidene ved statsborgerskap er viktig for den enkelte, men for mange vil holdninger i samfunnet være like viktig.
Norskfødt med innvandrerforeldre
I en del sammenhenger kan du komme over begrepet andregenerasjonsinnvandrer. Dette er et begrep som er på vei ut, og vi bruker derfor begrepet norskfødt med innvandrerforeldre i teksten her.
Det å ha foreldre som er født i et annet land, kan bety at man har kulturtilhørighet i to ulike kulturer. En pakistaner med foreldre fra Pakistan kan da omtale seg selv som norsk, pakistansk eller norsk-pakistansk. En og samme person kan kanskje bruke alle disse beskrivelsene om seg selv, alt etter hvem han eller hun prater med.
Yrkesutøvelse
Når du jobber i yrker innenfor helse- og sosialsektoren, bør du være klar over dine egne holdninger til mennesker, slik at du kan møte hver enkelt på en profesjonell måte.
Det kan være lett å komme med uttalelser som kan virke ekskluderende fra fellesskapet, men som profesjonell yrkesutøver må du kommunisere på en måte som inkluderer.
Eksempel
I 6. klasse på skolen der du jobber som barne- og ungdomsarbeider, går Mohamed, som har foreldre fra Iran. Mohamed er født og oppvokst i Norge. I en av timene sier en av lærerne: «Kan ikke du Mohamed fortelle fra ditt hjemland». Læreren ønsker å høre noe om Iran, men måten hun sier det på, gjør at Mohamed ikke oppleves som norsk.
Oppgaver
Utfordringer til deg
- Hvordan vil du beskrive det å være norsk?
- Se i ulike aviser og finn ut hvilke begreper de bruker om personer som er norskfødt med innvandrerforeldre.
- Se på bilde av de to personene som er norskfødt med innvandrerforeldre. Diskuter hva dere tenker når dere ser disse to ved siden av hverandre. Begrunn det dere sier.
- Les eksemplet over. Har du forslag til hvordan læreren kunne stilt spørsmålet slik at hun fikk vite noe om Iran uten å ekskludere Mohamed?
- Les teksten Ikke lenger innvandrer. Hva tror du er grunnen til at vi endrer begrepsbruken?
Oppgaver til filmen "Generasjon utlending"
Generasjon utlending
Leverandør: NRK
- Er mennesker utlendinger dersom de har foreldre som er født i et annet land?
- Hvor viktig er språk for at mennesker skal oppfattes som norske?
- Hva kan grunnene være til at enkelte ungdommer med innvandrerforeldre har få norske venner?
- Noen av jentene sier at de må si at de er norske – hva tror du grunnen til dette er?
- Noen av jentene forteller om hvilke tanker de har om alkohol. Reflekter over dette. Er det forskjell på nordmenn som ikke drikker alkohol, og innvandrere som ikke drikker alkohol?
- Diskuter hva hudfarge har å si for om vi opplever andre mennesker som norske eller utlendinger.
- Hva kan være grunnen til at noen barn opplever rasisme på skolen?
- Diskuter temaene
– vennskap
– språk
– kultur - Hva avgjør om etniske nordmenn har venner med andre kulturbakgrunner?
Kontekst
Brukes i
Kompetansemål
- Læreplan i felles programfag i Vg1 helse- og oppvekstfag
Inngår i
- Kultur (Fagstoff for Helse- og oppvekstfag Vg1)
- Helse- og oppvekstfag Vg1 (Fag)