Fagstoff

Næringsstoffene

Publisert: 12.10.2010, Oppdatert: 28.09.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Huskelappen

  • Et variert kosthold etter anbefalingene fra Helsedirektoratet er viktig for å få i seg alle næringsstoffer vi trenger.
  • For noen kan det være et behov for tilskudd.

Fettløselige vitaminer:

A: Gulrot, grønne grønnsaker og fet fisk er gode kilder.

D: Fet fisk, torskerogn og fiskelever er gode kilder.

E: Planteoljer, nøtter og kornprodukter er gode kilder.

K: Grønne grønnsaker er gode kilder.

 

Vannløselige vitaminer:

B: Finnes i mange matvarer. Kornprodukter, meieriprodukter er gode kilder. Det er mange ulike typer B-vitaminer. Noen må få B12-injeksjoner hvis ikke tilstrekkelig oppsuging skjer.

C: Frukt og grønnsaker av alle slag er god kilder.

 

Ulike matslag. Foto.   

For at kroppen vår skal fungere og vi skal klare alle dagens gjøremål, trenger vi energi, vitaminer og mineraler. Det får vi gjennom det vi spiser og drikker.

Ifølge Helsedirektoratet vil ikke folk flest ha behov for å ta kosttilskudd dersom de har et kosthold som er basert på de anbefalingene som helsemyndighetene gir. Det finnes likevel noen unntak:

  • Vitamin D finnes i svært få matvarer og kan derfor være vanskelig å få i seg nok av.
  • Kvinner i fruktbar alder og unge jenter som slanker seg, kan trenge tilskudd av jern.
  • Kvinner som planlegger å bli gravide, bør sørge for å få tilskudd av folat. Dette reduserer risikoen for at barnet blir født med nevralrørsdefekt, også kalt ryggmargsbrokk.

Næringsstoffene

Begrepet næringsstoffer brukes om de stoffene maten består av, og vi deler næringsstoffer inn i to grupper:

  • energigivende næringsstoffer
  • ikke-energigivende næringsstoffer

 

Energigivende næringsstoffer – fett, karbohydrater og proteiner

De energigivende næringsstoffene frigjør energi når de forbrenner i kroppscellene. Denne energien trenger vi for at kroppen skal kunne utføre fysisk aktivitet, og for å holde i gang indre aktiviteter, som for eksempel fordøyelsen. I tillegg til å gi energi har disse næringsstoffene også andre viktige oppgaver i kroppen:

  • Proteiner er byggematerialer for celler og vev og deltar også som hjelpere i kompliserte stoffskiftereaksjoner.
  • Fettsyrer er viktige for at cellene i kroppen skal fungere normalt.
  • Karbohydrater regulerer blodsukkernivået og tarmfunksjonen. I tillegg er dette næringsstoffet hjernens eneste føde.

Ikke-energigivende næringsstoffer – vitaminer og mineraler

Disse næringsstoffene inneholder ikke energi, men er helt nødvendige for at energiomsetningen og cellene skal fungere normalt. Kroppen er ikke i stand til å lage disse stoffene selv. Det betyr at vi må tilføre dem gjennom maten vi spiser. Vitaminer deles gjerne inn slik:

  • fettløselige vitaminer (vitamin A, D, E, og K)
  • vannløselige vitaminer (B-gruppa og vitamin C)

De forskjellige vitaminene og mineralene har ulike oppgaver i kroppen.

  • A-vitamin kalles ofte øyets vitamin fordi det er nødvendig for at synet skal fungere normalt.
  • Uten vitamin D klarer ikke kroppen å utnytte kalsium.
  • Vitaminer fra B-gruppa og vitamin C tilhører de vannløselige vitaminene. De er viktige for omsetningen av de energigivende næringsstoffene og for jernopptaket.
  • Kalsium er kanskje ett av de mest kjente mineralstoffene. Kroppen trenger kalsium for at skjelettet, musklene og nervesystemet skal fungere normalt.
  • Jern er nødvendig for at de røde blodcellene skal kunne transportere oksygen rundt i kroppen.
  • Vi trenger en viss mengde salt for blant annet å regulere væskebalansen i kroppen. Saltforbruket i Norge er imidlertid omtrent dobbelt så høyt som anbefalt, og dette øker risikoen for høyt blodtrykk og hjerte- og karsykdommer generelt.

Vann er ikke et næringsstoff, men er helt nødvendig for å løse opp og transportere næringsstoffene rundt i kroppen. Det er grunnen til at vann ofte nevnes i sammenheng med næringsstoffene.

Oppgaver og kilder

Behovet for næringsstoffer varierer. Kroppen trenger bare små mengder vitaminer og mineraler. Mengdene vi snakker om, er fra mikrogram til noen titalls milligram per døgn. Symbolet for mikrogram er µg, og et mikrogram er lik en milliondel av et gram. Dette er uhyre små, men livsnødvendige mengder.

Behovet for fett, karbohydrater og proteiner angis som prosent av den totale energimengden vi trenger (E%).

  • Totalt fettinnhold i kosten bør utgjøre 25–35 E%.
  • Protein bør utgjøre 10–20 E%.
  • Karbohydrater bør utgjøre 50–60 E%.

Ved å bruke Mat på data kan du finne ut hvor mye energi ulike grupper mennesker bør ha.

Når man skal arbeide med kostholdet til mennesker i ulike aldre og livssituasjoner, er det nødvendig å ha kunnskap om hvilke oppgaver næringsstoffene har, og hvilke matvarer som kan være gode næringsstoffkilder. Du finner en tabell på naturfagsidene (se lenkesamling).

 

Oppgaver

Generelt

Relatert innhold