Fagstoff

Kost og sykdom

Publisert: 16.09.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Kosthold og helse henger sammen

Som fagarbeider innenfor helse og omsorg må du ha kunnskaper om kostens sammensetning slik at du kan tilberede ernæringsmessig riktig mat.

 

Helsearbeider serverer mat til en kvinnelig pasient  

Tallerkenmodellen 

Et kosthold basert på tallerkenmodellen er helsefremmende og motvirker livsstilssykdommer.

 

Tallerkenmodellen

Ansikt laget av grønnsaker

Sammenhengen mellom maten vi spiser og helsen vår er udiskutabel. Et kosthold basert på de råd og anbefalinger som er gitt, vil gi større sjanse til å holde oss friske.

Maten vi spiser har, sammen med andre faktorer, betydning for vår helse. Vi skal nå se nærmere på kostens betydning for tre av livsstilssykdommene.

Du kan lese mer om de enkelte sykdommene under menyen Helse og livsstil.

Hjerte- og karsykdommer

For å forebygge risikoen for hjerte- og karsykdommer for de som er innenfor risikoområdet, vil følgende råd være gode:

  • Legg om kostholdet i tråd med anbefalingene.
  • Reduser innholdet av de ugunstige fettsyrene gjennom å spise mer vegetabilske matvarer og fet fisk, og kutt ned på fete meieriprodukter og fett kjøtt.
  • Sørg for tilstrekkelig fysisk aktivitet. Det bidrar til å senke blodtrykket og reduserer innholdet av de ugunstige fettsyrene i blodet. Dermed blir risikoen for hjerte- og karsykdom betydelig redusert.
 

Overvekt og kosthold

Igjen kommer vi inn på de råd for kosthold og fysisk aktivitet som du kjenner til fra tidligere. Det handler altså om at balansen mellom inntak og forbruk av energi er riktig. Myndighetene våre prøver å legge forholdene til rette, og forslag til gode tiltak kan du finne i en handlingsplan for bedre kosthold i befolkningen. Planen inneholder tiltak for å fremme helse og forebygge sykdom.

Kostråd ved overvekt
Hvis man allerede er overvektig, er løsningen å øke den fysiske aktiviteten i kombinasjon med å legge om kostholdet slik at energiinntaket blir mindre. På lenken kan du lese mer om dette. Vi må også være klar over at det er stor forskjell på det å være overvekig og det å ha to-tre kilo for mye. Dersom man er i jevnlig fysisk aktivitet og spiser sunt, er dette ikke skadelig for helsa. Mange unge jenter er stadig "på slanker'n". Få av disse er overvektige, men påvirkning fra media og press fra andre jenter gjør at mange syns de må gå ned i vekt.


Diabetes og kosthold

Endring av mosjons- og kostvaner slik at de blir i tråd med retningslinjene, kan i stor grad forebygge eller utsette diabetesutviklingen. Fysisk aktivitet senker blodsukkeret, og maten vi spiser vil i ulik grad øke blodsukkeret. I tillegg til at gode vaner her bedrer kroppens omsetning av glukose og insulin, vil de også virke gunstig på blant annet overvekt, blodtrykk og fettstoffer i blodet.

Kostrådene nedenfor er hentet fra hjemmesidene til Norges Diabetesforbund, som sier at kosten bør inneholde

  • mye fiber i form av grove kornprodukter, mye grønnsaker og frukt
  • mindre fett fra kjøtt og meieriprodukter og mer fett fra fisk og plantekilder
  • mye karbohydrat, men lite rent sukker

Kosthold og tannhelse

Kostholdet påvirker tannhelsa. Det viktigste rådet har vært å unngå søtsaker, men det er flere andre forhold som også er viktige:

  • Husk at mye syre sliter på tennenes emalje.
  • Unngå å spise utenom måltidene. Det er ikke bare mengden av sukker og syre i maten som er uheldig, men også hvor ofte tennene blir utsatt for stoffene.
  • Drikk vann når du blir tørst utenom måltidene.
  • Husk at frukt inneholder syre. Spis mer grønnsaker, som gulrot, kål og salat.

Bedre puls: Sunn mat skader tennene!
Leverandør: NRK
 

Mange måltider sliter på tennene.
Leverandør: NRK
  

Relatert innhold