Hopp til innhold

Fagstoff

Utelek i barnehagen

Wenche forteller om uteleken i den barnehagen hvor hun var lærling.
Lekeplass med barnevogn. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Uteområdet i barnehagen er inngjerdet og vi har stor plass å bevege oss på med skog, seglebaner, klatrestativ, husker, sandkasser, sykkelveg, lavvo og masse moro som fremmer læring og glede hos barn sammen med voksne.

Om ettermiddagen er hele barnehagen ute. Da er også barn på 3-6 år ute sammen med de minste. Barn i alderen 0-3 år leker ofte parallell-lek. Det vil si at de leker den samme leken ved siden av hverandre, men de leker ikke sammen. Sykling, klatring, gjemmeleker, lek med vann, bygge sandslott og diverse leker hvor de kan forstå hverandre uten å være avhengige av hverandre i leken er vanlig i denne aldersgruppen.

”Mor, far og barn”, ”Indianer og Cowboy” og ”Det kommer noen og tar meg” er leker som ofte kommer igjen når de begynner å leke sammen. Dette er god trening for barna, og den voksne må gjerne melde seg inn i all slags lek.

Som barne- og ungdomsarbeider er du en rollemodell for barn i alle aldre. Ved at du er med og leker sammen med barna, legger til rette for god kommunikasjon og gir ros til barna i forskjellige situasjoner er du en viktig ressurs for barnas læring, mestringsfølelse, kreativitet, utviklingsprosess, motorikk, sosiale kompetanse, samarbeid og samspill med andre i utallige sammenhenger. Barn trenger voksne for trygghet, beskyttelse, trøst, lek, læring og mye, mye mer - hele tiden, og kanskje spesielt i utelek hvor det kan være større utfordringer for barnet i forhold til lek inne.

CC BY-NC-SASkrevet av Wenche Bankhaug Michelsen.
Sist faglig oppdatert 13.04.2018

Læringsressurser

Den profesjonelle barne- og ungdomsarbeideren