Fagstoff

Produkt i bruk

Publisert: 07.12.2017

Bilder som brukes i markedsføring, er ofte illustrasjonsbilder som viser produkt i bruk. Mens produktbildet kun viser hvordan et produkt ser ut, dokumenterer bilder av produkt i bruk produktets verdi for brukeren.

Et bildet av et par vanter og et bilde av en person som bruker vantene på fjelltur. Foto.Her ser du forskjellen på et rent produktbilde og et bilde av produktet i bruk. 

Bilder av produkt i bruk er kreative bilder som ofte blir brukt på forsider eller som dekorative illustrasjoner i bedriftens kataloger og reklamemateriell. Eksempelbildet til venstre viser bare produktet. Eksempelbildet til høyre viser derimot både selve produktet (et par votter), hvordan du kan bruke vottene, og det at disse vottene kan bidra til en fantastisk naturopplevelse. Et godt illustrasjonsbilde skal nemlig ikke bare vise frem produktet, men også kommunisere rundt det. Positive følelser som glad, gøy, tøff og unik knyttes til produktet.

Resultat av lagarbeid

Et godt reklamebilde er som regel et resultat av lagarbeid. En reklamefotograf arbeider ikke alene, men sammen med et reklamebyrå som igjen arbeider for en oppdragsgiver eller bedrift. Hvordan kommunikasjonsflyten foregår vil variere, men her er en vanlig modell når bedriften har utviklet et produkt som har behov for markedsføring:

  1. Planlegging
    • Reklamebyrå kontaktes, og en AD (Art Director) styrer oppdraget.
    • AD-en utvikler ideer alene eller i team sammen med andre i reklamebyrået. Det er ikke uvanlig at fotografen også kobles inn her. Forskjellige ideer skisses.
    • Pitch – reklamebyrå, fotograf og oppdragsgiver møtes og de forskjellige ideene presenteres. Så blir man enige om hvordan oppgaven skal løses.
  2. Produksjon
    Fotografer og designere produserer tekst, lyd og bilder etter avtale. For fotografens del vil dette si at han/hun nå må forholde seg til godkjente idéskisser og produsere i henhold til dem. Fotografen må forberede seg godt, skaffe nødvendig utstyr og rekvisita og arrangere de opptak som er avtalt. Kunnskap om kamerateknikk, lyssetting og komposisjon må være på plass. Det samme gjelder nødvendig rekvisita og avtaler med både modeller og opptakssteder.
  3. Ferdigstilling
    Fotografen ferdigstiller bildene og leverer dem til reklamebyrået etter avtale. Her er det viktig at bildene leveres i riktig(e) filformat, størrelser og oppløsning (piksler pr. tomme).

To tips til gode bilder av produkt i bruk

  • Vær kreativ og prøv noe uvanlig.
    Disse bildene skal gjerne brukes i flere formater og sammenhenger. Da er det viktig at bildene skiller seg ut og blir lagt merke til.
  • Bildet må kommunisere med kunden.
    Et godt produktbilde er et bilde som gir kunden god informasjon om produktet og produktets verdi. Motivet behøver ikke være så fototeknisk vanskelig. Det viktigste er at bildet forteller en historie!