Fagstoff

Lag moodboards for en ny kafé

Publisert: 20.09.2017

To kvinnelige kaffégjester. Foto.  

Du har fått i oppdrag å lage nye menyer til en nyetablert kafé som ikke har noen tydelig grafisk profil. Kafeen har god plassering i nærheten av hjemstedet ditt.

Logoen kan skimtes på vinduene og består av en ganske nøytral, buet tekst der det står CAFÉ i en antikvaskrift. Eierne har sendt deg dette bildet, slik at du skal få en følelse av hvordan det ser ut inne i kafeen, og hva slags atmosfære den har.

  1. Lag to moodboards som viser hver sin stilretning du mener hadde fungert til menyer i denne kafeen.
  2. Bestem deg for hvilket moodboard du mener fungerer best.
  3. Planlegg en pitch av det designet du synes fungerer best. Prøv å bruke NABC-metoden i pitchen din!
  4. Sett deg i en gruppe på 4–6 elever. Gruppa utgjør «vannhullet» ditt der du kan få tilbakemeldinger og forbedringsforslag. Halve gruppa skal fokusere på hva som er bra med ideen som den er, mens den andre halvdelen skal komme med forslag til hvordan den kan bli enda bedre.
  5. Pitch ideene for hverandre og gi tilbakemeldinger.
  6. Bruk tilbakemeldingene til å videreutvikle ideen og pitchen din.
  7. Pitch ideen for klassen.

Egenvurdering og refleksjon

  1. I hvilken grad klarte du å lage moodboards som tydelig viste hver sin visuelle retning?
  2. Begrunn hvorfor du valgte det ene moodboardet foran det andre.
  3. Hva fikk du til, og hva bør du øve på med moodboardet?
  4. I hvilken grad klarte du å bruke NABC-metoden i pitchen din?
  5. Hva fikk du til, og hva bør du øve på med NABC-metoden?
  6. Hva fikk du ut av tilbakemeldingene ved «vannhullet», og hvordan brukte du dem?
  7. Hvordan var det å bruke denne metoden for å planlegge en presentasjon?
  8. Hva gjør du annerledes neste gang, hvis du får en lignende oppgave?