Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Undersøk reklame i sosiale medier

Sosiale medier skreddersyr reklame for brukerne sine. Beskriv reklame du møter i sosiale medier i dag, og vurder form og innhold.
Kollasj som viser overkroppen til en ung mann. Han holder en mobiltelefon i handa og taster på den. Til venstre for mannen er det plassert en rekke ikoner for sosiale medier, som Facebook, Twitter YouTube, Vimeo osv. Rett over handa med mobiltelefonen står teksten "hashtag reklame" med nokså stor skrift. Foto.
  1. Hvilke typer reklame dukker opp når du er på sosiale medier som Facebook, Instagram, Snapchat m.m.?

    • Skriv ned de ti første reklamene og sponsede innlegg du får opp i ditt utvalg av kanaler.

    • Velg tre av disse og jobb videre med dem.

    • Beskriv produkt, medietyper som blir brukt og retoriske virkemidler.

    • Tolk budskap og vurder målgrupperetting.

    • Reflekter over kvaliteten på reklamene, distribusjonen i gitt kanal og om reklamene treffer deg som representant for målgruppa.

  2. Del arbeidet ditt med andre.
  3. Ranger de ulike reklamene dere har valgt etter kvalitet, og argumenter for hvorfor de første reklamene på lista er bedre enn de siste.
  4. Diskuter årsaken til at nettopp dere får de reklamene dere har vurdert.
  5. Oppsummer arbeidet dere har gjort: Hvordan ville dere sørget for å utforme og distribuere reklame for å nå fram til målgruppa dere representerer, og hvorfor?
CC BY-SASkrevet av Maren Aftret-Sandal og Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 15.06.2021

Læringsressurser

Konkurransemiddelet markedskommunikasjon