Bærekraftsmålene viser vei
Alt henger sammen
Som vi ser av bærekraftsmålene, er det er mange faktorer som har betydning for om en utvikling er bærekraftig eller ikke. Noen av målene handler om sosiale forhold, andre handler om miljø eller økonomi. Det kan kanskje virke litt overveldende, men heldigvis henger mange av disse områdene sammen. Hvis man klarer å bekjempe klimaendringer, har dette betydning for livet både på land og i havet. Dette har igjen betydning for om vi klarer å bekjempe sult og fattigdom.
Hensikten med bærekraftsmålene
Hensikten med bærekraftsmålene er å lage et system der vi kan følge med på det som skjer, og se om det vi gjør, hjelper. Da kan vi lettere styre utviklingen, slik at vi når målet: En utvikling som er bærekraftig. Hvis vi klarer det, vil de som kommer etter oss, få minst like gode muligheter til å leve de livene de ønsker, som det vi har. Og det er faktisk 193 land i verden enige om at vi må!
Bærekraftsmålene er delt opp i 169 delmål. Du kan lese mer om målene her:
Bærekraftsmålene – hovedmål og delmål
Diskuter!
- Hvilke av de 17 målene mener du er viktigst? Hvorfor?
- Finn eksempler på mål som henger sammen med hverandre. Hvorfor gjør de det?
- Hvilke mål handler mest om miljø?
- Hvilke mål tror du er vanskeligst å nå? Hvorfor tror du det?
- Ta utgangspunkt i læreplanen i naturfag. Prøv å knytte de ulike kompetansemålene til hver av de 17 bærekraftsmålene til FN. Er det noen læreplanmål som ikke kan knyttes til disse? Kommenter.
- I de nye læreplanene for skolen blir det foreslått at «Bærekraftig utvikling» skal være et tema som man jobber med i alle fagene i skolen. Ta utgangspunkt i bærekraftsmålene og diskuter hvordan man kan jobbe med «Bærekraftig utvikling» i fag som dere har på timeplanen. Kanskje dere klarer å knytte bærkraftsmål til alle fagene dere har?
Krig og fred og religion og politikk og sånn?
Politkerne i Norge bruker også FNs bærekraftsmål når de utvikler politikk og tar avgjørelser. Tenk igjennom hvilke mål du synes er viktigst, før du ser filmen under. Her får du vite hva politikere fra ulike partier mener om FNs bærekraftsmål. Kanskje du finner noen politikere som er enige med deg?
Kontekst
Kompetansemål
- Læreplan i naturfag
- gjøre rede for begrepet bærekraftig utvikling
- undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på argumenter og konklusjoner i debattinnlegg
- kartlegge egne forbruksvalg og argumentere faglig og etisk for egne forbruksvalg som kan bidra til bærekraftig forbruksmønster
Inngår i
- Bærekraftig utvikling (Fagstoff for Naturfag)
- Naturfag (Fag)