Hopp til innhold

Arbeidsoppdrag

Oppgaver om p for pris

Her finner du fem oppgaver om konkurransemidlet pris. Oppgavene egner seg som gruppearbeid og til framføring og diskusjon i klassen.
Ulike priser
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave 1

Kan du finne et eksempel på et produkt du vil kjøpe nesten uansett pris, og et produkt du ikke vil kjøpe dersom prisen stiger med mer enn 25 prosent i forhold til dagens pris?

Oppgave 2

Finn eksempler på produkter som er priset etter de tre formene for prissetting.

  1. Kostnadsorientert prissetting
  2. Etterspørselsorientert (markedsorientert) prissetting
  3. Konkurranseorientert prissetting

Oppgave 3

Gi ett eller flere eksempler på hver av de fire formene for prisdifferensiering.

  1. Segmentstyrt prisdifferensiering
  2. Geografisk styrt prisdifferensiering
  3. Tidsstyrt prisdifferensiering
  4. Brukerstyrt prisdifferensiering

Oppgave 4

Kan du forklare hvordan ulike bilprodusenter bygger opp et image ved hjelp av prisen og produktet?

Oppgave 5

Velg deg ut noen nye produkter og vurder hvilken prisstrategi som er benyttet. Finner du eksempler på bruk av både lav og høy pris på lanseringstidspunktet?

Relatert innhold

Hvor mye er du villig til å betale for en ny vinterjakke? Hvordan vurderer du prisen på jakken, og hvordan tror du butikken selv har fastsatt prisen?

Hva må du tenke på når du skal fastsette en pris for produktet ditt? Det finnes tre metoder som kan hjelpe deg på vei.

CC BY-SASkrevet av Mette Holan og Hanne-Lisbet Løite.
Sist faglig oppdatert 16.05.2018

Læringsressurser

De fem p-ene