Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Rapport

Mye har skjedd på avdelingen i løpet av natten. Nattevakten har skrevet sin rapport, og på rapportmøtet går hun gjennom rapporten sammen med dagvaktene. På møtet blir det også tid til litt uformell prat.

Noen beboere

Sigrid

Sigrid er 80 år og tidligere småbrukerkone. Hun har mann, tre barn og syv barnebarn. Hun fikk hjerneslag for et halvt år siden og kan ikke bo hjemme. Hun trenger mye hjelp, både til personlig hygiene, måltid og andre aktiviteter. Som følge av hjerneslaget har hun motorisk afasi.

Anna

Anna er overvektig og har diabetes type 2. Hun har litt dårlig syn og er dårlig til bens, men kommer seg fram med rullator. Hun kan ivareta sin personlige hygiene med god veiledning, men synes at det er best å få hjelp, som hun sier.

Per

Per er 82 år og tidligere lærer. Han er enkemann og har to barn og fem barnebarn. Han er i god fysisk form, men er blitt glemsk med årene og kan ikke lenger bo hjemme. Han har demens av Alzheimer type og trenger tilrettelegging ved personlig hygiene fordi han lett glemmer enkelte kroppsdeler.

Dette har skjedd i løpet av natten:

  • Sigrid har sovet rolig. Før hun sovnet, fortalte hun nattevakten at hun gledet seg til å få besøk av barnebarna på lørdagen, og at hennes svigerdatter skulle ha med kake.
  • Per har vært syk og har kastet opp to ganger. Etter den første gangen måtte nattevakten hjelpe Per med å skifte klær og også skifte på hans seng. De andre gangene hadde hun bare vasket Per i ansiktet og på hendene da det ikke særlig mye oppkast på sengetøyet, og fordi en annen beboer våknet og kalte på henne. Da hun kom tilbake til Per etterpå, sov han rolig, og hun ville ikke vekke han.
  • En lyspære gikk på vaktrommet, og hun skiftet den. Hun hadde lett etter en lommelykt for å finne fram i skapet der ekstra lyspærer ligger, men kunne ikke finne lommelykten der den skulle ligge.
  • Klokken 22.30 fikk hun en telefon fra en kollega som lurte på om hun kunne sjekke når han hadde vakt neste gang.
  • Anna hadde sovet rolig, men våknet allerede klokken 04.30. Hun ønsket å stå opp og fikk hjelp til å sette seg i stolen på sitt rom. Der satt hun og hørte på radio en stund. Senere ønsket hun å legge seg igjen, og hun har ligget våken siden.
  • En beboer hadde hostet kraftig en stund på tidligmorgenen. Nattevakten sjekket, men det så ut til at han sov. Etter dette har han vært stille og sovet rolig.
  • Nattevakten hadde lagt sammen tøy i en rolig periode midt på natten.
  • I en lomme på en av buksene til Per hadde nattevakten funnet en lapp som hans sønn hadde skrevet. På lappen sto det: "skilsmisse, testamente, husk å snakke med advokat". Nattevakten la lappen i nattbordskuffen til Per.
  • En beboer hadde sovet dårlig og vært oppe og gått litt rundt på avdelingen. Nattevakten hadde snakket med henne. Hun hadde fortalt om sin mann, som døde for et par måneder siden, og om hvor mye hun savnet han. Hun hadde grått og fortalt om deres bryllup for mange år siden. De hadde hatt laks til middag, og mannen hadde holdt en nydelig tale for henne.
  • Klokken 23.00 hadde nattevakten hørt nyhetene på radioen mens hun spiste sin kveldsmat. Akkurat da kom avdelingslederen innom for å hente noe, og de slo av en prat. Avdelingslederen hadde fortalt at de hadde en elev fra Vg2 helsearbeiderfag, Ole, på avdelingen denne uken, og at han skulle på vakt neste morgen. Hun hadde også fortalt at hennes datter var syk, og at hun selv kanskje måtte ta permisjon et par dager for å hjelpe datteren.

Skriv en nattrapport med utgangspunkt i disse opplysningene. Vurder hva som bør være med, og hva som ikke bør være med. Begrunn dine valg.

Diskuter i klassen:

  • Hvilke av nattens hendelser er det naturlig at personalet snakker om på rapportmøtet om morgenen? Hva bør det ikke snakkes om? Har det noen betydning at Ole, en skoleelev, er til stede?
  • Hva bør nattevakten si om lappen hun fant i Pers lomme?
CC BY-SASkrevet av Trine Merethe Paulsen.
Sist faglig oppdatert 15.11.2018

Læringsressurser

Allmennstilstand og helsefagarbeiderens rolle ved observasjon