Fagstoff

NM for ungdomsbedrifter på Lillestrøm, 2010

Publisert: 04.06.2013, Oppdatert: 05.03.2017

Nedenfor er det presentert noen ungdomsbedrifter fra NM på Lillestrøm i april 2010. Her er tatt med bedrifter fra Design og håndverk, men også fra andre studieretninger.

Cyclone Quartet UB

En av ungdomsbedriftene fra Design og håndverksfagene vi traff kom fra Vg2 Design og tekstil ved Jessheim vgs i Akershus. Cyclone Quartet UB kalte bedriften seg. Og bak virksomheten stod de fire jentene Phuong Thanh Da Ha (daglig leder), Guro Lure (økonomiansvarlig), Linda Engen (markedsansvarlig) og Iselin Myrvang (produktansvarlig).

Deres forretningsidé var produkter med flere funksjoner.Cyclone Quartet UBCyclone Quartet UB - Multirug Først og fremst har de utviklet et  produkt som de kaller ’Multirug’. Dette er et teppe som både kan bli til pute, bag/veske og frakk. Jentene har sydd produktet selv i fleecestoff. Foreløpig har de lansert teppet, som er 140X140 cm stort i to farger, svart og grå. Jentene bak prosjektet har undersøkt i hvilken grad andre har kommet på en tilsvarende idé. Ved å søke på nettet fant de en butikk i Halifax i England som heter Multirug Ltd. der de reparerte tepper. De har også sett andre multifunksjonelle tepper, som varmetepper, branntepper og myggtepper. De har også hørt om ponchoer som kan bli til vesker, men de har ikke funnet noe tilsvarende produkt som det de har utviklet.

Jentene fra Jessheim har kvinner fra 20-årene og oppover som hovedmålgruppe, men tror at Multirug vil passe de fleste, også menn. Cyclone quartet UB har også vært i kontakt med blant andre Røde Kors, Unicef og Norsk Folkehjelp fordi de mener at produktet deres er ideelt for mennesker på flukt. Prisen på produktet har de etter markedsundersøkelser satt til kr. 249,. De forteller at de til å begynne med tok kr. 199,- for produktet. Det ga en fortjeneste på rundt 100 kroner per produkt. Etter at de gjennom markedsundersøkelser fant at produktet kunne tåle en høyere pris, økte bidragskalkylen per produkt til 150 kroner.

Futteladder UB

Vi presenterer også en annen ungdomsbedrift som kan gi produktidéer til design- og håndverkselever. Det gjelder Futteladder UB med slagordet "Snadder for dine labber". De seks jentene bak denne ungdomsbedriften går andre året på studiespesialiserende linje på Drammen vgs. De heter Helene Fronth-Andersen (produkt- og markedsføringsansvarlig), Christine Moen Hansen (daglig leder), Vilde Fjæstad (personalsjef), Liridona Gashi (økonomisjef), Christine Aspen (styreleder) og Cornelia Undheim (sekretær).

De seks jentene har valgt programfaget entrepenørskap og bedriftsutvikling i håp om å lære hvordan det er å starte og drive en bedrift i praksis. Forretningsidéen til Futteladder UB er å strikke et produkt for alle og enhver beregnet på kalde dager. De produserer en sokk etter eget design, og produktet er unikt fordi det er 100 % ull og fordi strømpa kan lages i forskjellige lengder og former etter behov. De er både hjemmestrikket og tovet!

UB "FUTTELADDER", Drammen  

Vi tar med jentene fra Drammen også fordi de vant andreplassen i konkurransen om den beste utstillingen under NM. Og det burde kanskje interessere design og håndverkselever som tenker i retning interiør og utstillingsdesign? Juryen sier om standen, som riktig nok ikke var helt på plass da vi gjorde vårt opptak: ”Standens utforming gir et helhetlig inntrykk som forsterker og iscenesetter produktet. Standen formidler varme akkurat som produktet. Engasjerte representanter med stor nærhet til bedriftsidé, oppmerksomhet til kundene og personlig formidling.”

Skjerf deg UB

Den eneste deltaker fra Agder-fylkene i NM 2010 var Skjerf deg UB fra Møglestu vgs i Lillesand. Skjerf deg UB strikker skjerf i ulike mønstre og farger, og de forsøker å skape noe særegent ved hvert enkelt av dem. De tilbyr derfor skjerf i ulike mønstre, farger og strikketeknikker. De pynter også opp skjerfene med perler og annet. Skjerf deg UB har smykkedesigneren Trine Wilhelmine, med verksted i Lillesand, som mentor. På hjemmesida forteller jentene at Trine Wilhelmine, som har vært selvstendig næringsdrivende håndverker i tjue år, har lært seg aldri å kaste perler og verktøy. Dette var blitt lønnsomt for Skjerf deg UB, som vant prisen som beste ungdomsbedrift i Aust-Agder.

Under NM nådde de ikke helt opp i konkurransene. Her kan du selv se jentene presentere produktene sine. Det er Benedikte Streit (daglig leder), Synne Nikolaisen (regnskapsfører), Kaja Ulstad Lie (markedsfører), Line Vinje Lorentzen-Lund (styreleder), Linn Sjølund (produksjonsansvarlig) og Hilde Aas (personalsjef).

UB "SKJERF DEG", Lillesand 

Dressed to chill (DTC) UB

Dressed to chill (DTC) UB har som forretningsidé å "skape et moteriktig, behagelig og prisvennlig klesplagg for trendbevisst ungdom i Stavangerområdet". Bak bedriften står det ti elever som gikk Vg2 entrepenørskap og utvikling ved Hetland vgs skoleåret 2009/10. Produktet de tilbyr er heldresser, eller såkalte "One Piece". De skriver at etterspørselen etter slike heldresser aldri har vært større, og karakteriserer det som selgers marked. "Heldressen kan brukes i mange anledninger; som en litt tykkere pyjamas, som et plagg under skidressen, et must for dagen derpå og sist, men ikke minst – som et festplagg til afterskien."

I motsetning til jentene bak Cyclone Quartet UB på Jessheim produserer ikke Hetland-elevene klesplagget selv. Heldressene blir produsert i Kina i samarbeid med det norske konsulentfirmaet Shincon. Stoffet er 65% polyester og 35% bomull. De regner med at det meste av salget vil skje via Facebook. Du kan gå til sida deres ved å klikke på lenka i høyremargen. Etter hvert vil de også utvikle en egen nettside. Interessant nok er oppdraget om å utvikle denne gitt til en annen ungdomsbedrift, Jiffy UB, som vant prisen for beste nettside under NM. At DTC UB selv fikk en tredjepremie i konkurransen om beste regnskap, kan nok delvis skyldes at de valgte Knut Nilsen ved Skatt Vest som mentor. Her presenterer lageransvarlig Oskar Nordbø produktet for oss:

UB "DRESSED TO CHILL", Hemsedal  

Vi skal ikke ta stilling til spørsmålet her, men Dressed to chill har jo laget sin variant av den såkalte onepiecen som Hemsedal-bedriften Slakk line lanserte i 2007. I et intervju med Dagbladmagasinet Fredag i mai 2010 sier daglig leder Christian Schou følgende: "For noen år siden var det en tendens i skimiljøet at folk mekka sine egne joggedresser, akkurat som det har vært en tendens til hele skidresser de siste åra. Cowboyene hadde jo sånne tynne heldresser i bomull som undertøy på 1800-tallet. Og så vet jeg at hippiene drev med noe liknende på 70-tallet. Men en heldress som et antrekk som kan brukes både inne og ute, det har jeg aldri hørt om før vi kom. Jeg vet ikke hvor mange kopister det fins nå, jeg. Det er fryktelig mange. 20 – 30 – 40. Det gikk ikke an å patentere selve plagget. Vi opphavsbeskyttet designet, men den type beskyttelse er generelt svak i tekstilindustrien. Pluss at ingen bryr seg uansett." Vårt råd er at det generelt er viktig å sjekke godt hva som finnes på markedet allerede når dere mener å ha utviklet et nytt produkt. Får dere beskyldninger om kopiering av beskyttede rettigheter, kan det både bli frustrerende og dyrt.

Boobs Bag UB

Elevene fra Vg1 Service og samferdsel ved Alta vgs i Finnmark mener de har funnet fram til et unikt produkt, en liten lomme til å putte bankkort, Ipod og penger i, og som kan festes med en nøkkelring til BH-stroppen. Boobs Bag UB har de kalt bedriften, og forretningsidéen deres er formulert slik: "Produktet Boobs Bag gir kvinner som skal dra ut på byen eller trene mulighet for å oppbevare kort, penger, Ipod og diverse i en skjult lomme inni eller utenfor BH'en. Lommen er delt i to, sånn at man kan ha kort i den ene lommen og penger eller diverse i den andre. Hensikten med det er at kortet ikke blir ødelagt og skrapt opp." Vi lar daglig leder Liss Gørill Wisløff, markedssjef Sten-Eirik S. Guttormsen, produksjonssjef Lill-Renate Robertsen og salgssjef Sindre Arild Knutsen presentere produktet selv:

UB "BOOBS BAG", Alta 

Zip-Up UB

En annen ungdomsbedrift som presenterer et produkt primært for kvinner er Zip-Up UB fra Malakoff vgs i Moss. I forretningsplanen sin har de gitt følgende produktbeskrivelse: ”Vi har laget et produkt som skal hjelpe kvinner til å få igjen glidelåsen når den sitter på ryggen. Med det enkle designet er produktet vårt enkelt i utseende. Det er god kvalitet på materialene, så det skal tåle litt. Vi har lyst til å tilby produktet i forskjellige farger, slik at folk får flere valgmuligheter.” Du kan selv la deg overbevise om at dette er en nyttig ting av daglig leder Isabelle Knoll Trondsæter, markedssjef (og styreleder) Henrik Walter Pettersen, produktsjef Silje Angermo og økonomiansvarlig Maren Eline Eek:

UB "ZIP UP", Moss 

Smart Solutions UB

Fra samme skole kommer Smart Solutions UB. De kommer rett fra en Nordic trade Fair i Odense, hvor de vant prisen for "Best overall company". Det er seks gutter som står bak denne ungdomsbedriften, og de har formulert sin forretningsidé slik: "Produktet er et woundcare-produkt som lindrer små brannskader, stikk, sår og lignende på en effektiv måte. Målgruppa er primært barnefamilier, men markedsføringen er udifferensiert. Vi vil også forsøke å selge produktet vårt til bedrifter, eksempelvis barnehager. Vi ønsker å lansere produktet i norske dagligvareforretninger og apoteker. Konkurransefortrinnet i forhold til liknende produkter vil være pris og innovasjon." Etter å ha lest dette var vi først litt i stuss over hva et "woundcare-produkt" kunne være. Vi får imidlertid vite at selve produktet er et plaster som inneholder Aloe Vera. Den energirike planten bidrar til å lindre sår og småskader effektivt, samtidig som plasteret holder uønsket smuss borte fra problemområdet. De kaller produktet AloeCare. Og her får du en nærmere presentasjon av daglig leder og styreleder Emil L. Carlsen og økonomiansvarlig og nestleder Mats Jensen:

UB "SMART SOLUTIONS", Moss