Fagstoff

Ekstern markedsføring

Publisert: 26.06.2013, Oppdatert: 25.08.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Neonlys

Ekstern markedsføring er den formen for markedsføring vi kjenner best. Den skal vi se nærmere på her.

P for produkt.P for produkt.

 

P for pris.P for pris.

 

Oppstartsbilde kap. 12: P for påvirkningP for påvirkning.

 

P for plass.P for plass.

 

 P for personal. P for personale.

Ekstern markedsføring er den tradisjonelle formen for markedsføring, eller den vi oftest tenker på når vi tenker markedsføring. Det handler om reklamer på boards og bannere, om annonser i aviser og blader og på nettet, om salgsfremmende tiltak i butikker, om salg og rabatter og så videre.

Ekstern markedsføring er basert på bruken av konkurransemidlene

  • produkt
  • pris
  • påvirkning
  • plass
  • personale

– også kalt de fem P-er – for å gjøre produkter eller tjenester attraktive og synlige for målgruppa. Disse fem P-ene danner markedsføringsstrategien til en bedrift. Det vil si at bedriften tar avgjørelser om

  • hvordan produktet skal utformes (kvalitet, egenskaper, design)
  • hvordan produktet skal prises (høy eller lav pris, rabatter og prisavslag)
  • hvordan kommunikasjonen rundt produktet skal utformes (hvordan er reklamene, annonsene, logoene og lignende)
  • hvor produktet skal distribueres (overalt eller på bare noen få steder, i så fall hvor)

Disse avgjørelsene kalles bedriftens «markedsføringsmiks», og det er viktig at miksen av de fem P-ene henger sammen på en logisk måte.

Hvis vi tar luksusbilen Porche som eksempel, vet vi at bilen er laget av de beste materialer, den tåler stor fart og krappe svinger, og den akselerer fra 0 til 100 på imponerende kort tid. Det er altså en bil av høy kvalitet. En bil av så høy kvalitet, laget av kostbare materialer har en høy pris. Porchen koster rundt én million kroner hos en forhandler. Biler av så høy kvalitet og til så høy pris får du ikke tak i på hvert gatehjørne. De har det vi kaller en eksklusiv distribusjon, det vil si det er bare mulig å få tak i dem på noen få utvalgte steder. Dette er med på å bevare luksuspreget bilen har.

PorcheEksklusive varer har en eksklusiv distribusjon.   

Til slutt vet vi at Porche reklamerer i blader og på sportsarrangementer som har et eksklusivt preg. For eksempel ser du annonser for Porche i bladet Norsk Golf, og de reklamerer for eksempel under Rally Monte Carlo, som er et av de mest snobbete billøpene i Europa. På denne måten henger de fire P-ene godt sammen og taler samme språket; de gir et ensartet bilde av hele produktet.