Fagstoff

Kontaktfasen

Publisert: 04.06.2013, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Mynter

Når planleggingsfasen er over, er det tid for å ta kontakt med kunden. Det skal vi se nærmere på her.

Bilde av en mann på et kontor som sitter og snakker med hodetelefoner foran en datamaskinNår du er ferdig med planleggingen, er det tid for å ta kontakt. 

 

Lenke:

Kontaktfasen 

 

 

Førsteinntrykket er viktig.Førsteinntrykket er viktig. 

Ta kontakt

Når du som selger er ferdig med planleggingen, er det tid for å ta kontakt med de aktuelle kundene. Du kan enten ringe for å avtale tid for møte, eller ta kontakt via e-post eller andre elektroniske medier. Dette kan ta tid, for det er ikke alltid like lett å få kontakt med de riktige menneskene i en organisasjon. Det kommer an på både bransje, produkt og konkurransesituasjon.

Førsteinntrykket

Når møtet er avtalt, vil den første personlige kontakten være selve møtet mellom deg og kunden. Her er det viktig at du vet hvordan du skal opptre for å vinne kundens tillit, slik at salgssamtalen starter på en positiv måte.

Førsteinntrykket er viktig. Derfor må du som selger tenke igjennom hvordan du framstår når du møter en potensiell kjøper. Hvordan er du kledd, hva sier du, og hvordan er håndtrykket ditt? Disse faktorene kan være avgjørende for om du oppnår salg eller ikke. Virker du useriøs eller slurvete, får du ikke den tilliten du trenger.

Det er ingen fasit for hva som virker, det avhenger av bransje, produkter, konkurrenter og selvfølgelig menneskene du møter. Dette er «live», ferskvare – det skjer der og da. I lenken Kontaktfasen i margen kan du lese mer om dette.