Aviser, blader og tidsskrifter og telefonselskaper benytter seg mye av denne formen for salg, med gode resultater. Organisasjoner som bruker telemarketing som hovedsalgskanal, tilbyr ofte produkter der du knytter deg til bedriften over lengre tid, slik som abonnementer på Costume for eksempel, eller et nytt telefonabonnement fra Telenor eller Tele2. Når en selger ringer deg fra slike selskaper, starter han en salgssamtale der du får god informasjon om produkter, priser og betingelser for kjøpet.
Fordeler
Denne formen for salg er både elsket og hatet. Først og fremst er det en svært effektiv form for salg, der selskapene bruker godt skolerte salgsmedarbeidere til systematisk å ringe til alle potensielle kunder. Salgsmedarbeiderne er effektive og når mange på kort tid. Det krever ikke store lokaler, og ikke mye utstyr.
Som selger har du også mulighet til å forklare forhold rundt produktet som er viktig, og du kan avkrefte misforståelser. I tillegg kan du lese «kjøpssignaler» hos kunden, da dere er i dialog – noe som ikke er mulig innen e-handel. For kjøper kan det være praktisk å bli oppringt, og ofte får du tilbud som er bedre enn de du allerede har, så du er definitivt i posisjon til å spare noen kroner. Når du kjøper over telefon, har du angrerett. Det vil si at du har 14 dager på deg etter kjøpet til å ombestemme deg dersom du angrer.
Ulemper
Likevel er det mange som misliker telefonsalg, og oppfatter det som påtrengende og upassende. Mange har derfor reservert seg fra å bli ringt opp av slike selskaper, men likevel blir de ringt opp. Ifølge denne artikkelen fra dinside.no har annenhver nordmann reservert seg mot telefonsalg, men de ringes likevel opp. Da er det viktig at du som selger setter deg inn i regelverket for telefonsalg og reservasjon mot dette. Dersom kunden allerede har et forhold til bedriften, har du som selger nemlig lov til å ta kontakt. Veldedige organisasjoner, for eksempel Røde Kors, har rett til å ringe med mindre man spesielt reserverer deg mot dette også.
Telemarketing | ||
---|---|---|
Fordeler | Ulemper | |
|
|