Fagstoff

NM for ungdomsbedrifter 2011

Publisert: 15.05.2013, Oppdatert: 05.03.2017

I 2011 var NM for ungdomsbedrifter på Lillestrøm. Det var hundrevis av entusiastiske undommer til stede, blant de 72 utstillerne. Nedenfor er det presentert noen ungdomsbedrifter som gjorde det ekstra bra under NM.

Noen av de første vi støtte på under forvirringen med å bygge opp standene, var Søren Oscar og Karsten Horn Hellenes fra fjorårets vinner Datadong UB fra Thor Heyerdahl vgs i Larvik. Vi spurte dem hva som hadde skjedd etter at de hadde vunnet den norske konkurransen, og her er hva de svarte:

Vinnere av UB 2010: DATA DONG 

Captura UB

Inferno UBCaptura UB laget ungdomsmagasinet Inferno. I 2011 var det de seks jentene fra Captura UB fra Hamar katedralskole som stod for den største premiefangsten. Foruten å vinne hovedprisen som beste ungdomsbedrift, vant de også prisen som beste kulturbedrift og prisen for beste regnskap. Det tyder på en allsidig kompetanse. Av totalt seks ungdomsbedrifter ved Medier og kommunikasjon på Hamar katedralskole dette skoleåret er de den eneste som driver med journalistikk. Konkret har de utgitt et nytt ungdomsmagasin, "Inferno", som hittil er kommet med to numre.

I sin begrunnelse for å tildele Captura prisen som Norges beste ungdomsbedrift i 2011, sier juryen at de "gir et solid helhetsinntrykk og har et enhetlig uttrykk i all sin kommunikasjon, både gjennom delårsrapport, en original scenepresentasjon, utstilling og intervjusituasjonen. Vinnerbedriften har også demonstrert vilje og evne til å lære alle disipliner som er nødvendig for å utvikle en vellykket bedrift. Vinnerne er både modne og ungdommelige. De viser en veldig god evne til å spille på kvaliteter hos alle medarbeidere i bedriften, som gjør dem i stand til å levere et godt produkt med stort fremtidig potensial." Dette med "solid helhetsinntrykk" understrekes av at jentene fra Hamar katedralskole også vant prisen som beste kulturbedrift og prisen for beste regnskap, samt kom på tredje plass i kampen om Mesterbrevprisen.

Eggstokken UB

Eggstokken UBEGGSTOKKEN UBDe fire guttene fra Gjennestad vgs kjempet seg til en andreplass i hovedkonkurransen. Deres visjon er: ”Vi vil gi folket egg i gyldne tider”, og forretningsideen: ”Gjennestad Group UB skal bidra til at eggspisere i Norge skal få perfekt kokte egg. Dette gjør vi ved å tilby en målestokk for koking av egg.” Produktet ”Eggstokken” består av en plastlinjal som er 23 cm lang og 7 cm bred. I denne linjalen er det stanset ut fire hull med ulik størrelse, der en skal kunne måle om egget er henholdsvis 16, 15, 14 eller 13 centimeter i omkrets. En kan da umiddelbart avlese anbefalte koketider for egg av de ulike størrelsene.

Om Eggstokken UB skrev juryen: "Ungdomsbedriften som vinner 2. plass imponerer med en gjennomført, profesjonell og enhetlig presentasjon av sitt produkt. De demonstrerer samfunnsansvar, har en fremragende kommersiell teft, og bruker også humor på en energisk og effektiv måte. Juryen har oppfattet at bedriften som vinner 2. plass ikke har en "helt rød tråd" i sin kommunikasjon, men blender med sitt gule uttrykk."

EGGSTOKKEN UB