Hopp til innhold

Fagstoff

Hva er et reservasjonssystem?

Et reservasjonssystem kan brukes av kunder og reiselivsmedarbeidere. Hurtig og presist kan man sirkle inn passende produkter og priser, reservere og betale.
Internett booking
Åpne bilde i et nytt vindu

Reiselivets mangfold

Transport er en viktig, men liten del av reisen. En reise innebærer også å se, gjøre, oppleve, sove, spise, handle. Når vi planlegger en tur til et nytt reisemål, vil vi gjerne skaffe oss oversikt over hva reisemålet kan by på:

  • Kanskje finnes det også spennende ting å se og gjøre underveis til reisemålet?
  • Hva er de store attraksjonene? Hvordan finner vi dem?
  • Hvor kan vi bo og spise godt? Hva koster det? Er det ledig plass?

Reiselivets systemer for reservasjoner er skapt for å gi oss svar på slike spørsmål.

Et reservasjonssystem kan være lokalt, nasjonalt eller globalt.

Et eksempel på et nasjonalt reservasjonssystem er Book Norway, som hevder at de «tilbyr reisende til og i Norge et unikt og oversiktlig utvalg av transport, overnatting og aktiviteter til de beste tilgjengelige prisene, alt på ett sted og med en enkel selvbetjeningsløsning/handlekurv».

Lenke: Booking - Visit Norway

Hva betyr det å reservere?

Å reservere harto forskjellige betydninger på norsk:

  • Du kan reservere deg mot noe – for eksempel mot telefonselgere og mot å få uadressert reklame i postkassen.
  • Du kan reservere en plass – altså å sikre, holde av, for eksempel et hotellrom eller et flysete.

Norsk språkråd mener at ordet booking er fagterminologi. I stedet for booking ønsker de at vi skal bruke ord som bestilling, tinging eller reservasjon.

I internasjonalt reiseliv er det vanlig å snakke om booking.

Hva kan vi reservere?

Reiselivsnæringen blir gjerne klassifisert i fire hovedkategorier:

  • Transport – tilbud om transport (reisemåte) fra ett sted til et annet
  • Overnatting – steder som tilbyr ei seng å sove i
  • Bespisning – steder som serverer mat og drikke
  • Attraksjoner – severdigheter som virker tiltrekkende på reisende

Hvis du googler med søkeordet reservasjonssystem, får du opp transportselskaper, reisebyråer og globale reservasjonssystemer.

Hvem kan reservere?

Tidligere måtte kundene ringe, skrive brev eller få hjelp av et reisebyrå for å reservere plass til transport, overnatting og så videre.

Det engelske uttrykket booking kommer av at kunden skrev navnet sitt i ei bok som bekreftelse på en bestilling eller en reservasjon. I dag kan vi bestille via Internett. Både kundene og medarbeiderne i reiselivet bruker reservasjonssystemer.

Som kunde kan vi gå inn på Internett og velge og vrake mellom et stort antall reservasjonssystemer.

Mange reiselivsmedarbeidere bruker reservasjonssystemer: resepsjonister, reisekonsulenter, turistverter, guider, reiseledere og mange flere.

Relatert innhold

Som resepsjonist arbeider du med å yte service til gjestene på et hotell. Det vil si at du må kunne møte kundenes behov på en profesjonell måte. Du må derfor kunne hotellets IKT-systemer og klare å formidle gjestenes behov til dine medarbeidere, slik at gjestene blir fornøyde med oppholdet sitt.

Individuelle oppgaver og gruppeoppgaver hvor dere skal øve dere på å bruke ulike resvarsjonsjonssystemer.

CC BY-SASkrevet av Kjell Rosland. Rettighetshavere: Amendor AS og NKI Forlaget
Sist faglig oppdatert 17.01.2019

Læringsressurser

Reservasjonssystemer