Hopp til innhold

Fagstoff

Kjøper- og selgerrollen på forbrukermarkedet

På samme måte som du som selger går gjennom en salgsprosess, går kundene gjennom en kjøpsprosess. En selgers oppgave er å finne ut hvor langt kunden er kommet i sin prosess, og sørge for at han er i takt med kunden.
Smilende ekspeditør veileder et par i butikken
Åpne bilde i et nytt vindu

Vi skal ta for oss hvert trinn i kjøpsprosessen på forbrukermarkedet og komme med noen konkrete tips til hvordan en selger kan tilpasse salg og markedsføring til forbrukernes kjøpsatferd.

Vi tar utgangspunkt i modellen under

En selger må kjenne til fasene i salgsprosessen, nemlig kontaktfasen, behovsanalysen, argumentfasen og avslutningsfasen. I samtalen med kunden er den første oppgaven til en selger å oppdage hvor i kjøpsprosessen kunden er kommet, og tilpasse sin salgsstrategi etter dette. Ønsker kunden å finne ut om hun virkelig trenger produktet? Er det et forsøk på å hente inn informasjon, eller har hun allerede funnet flere alternativ og trenger hjelp til å bestemme seg? Eller trenger hun bare en forsikring om at hun har valgt rett produkt? En god selger er en god lytter og oppdager dette.

CC BY-SASkrevet av Hanne-Lisbet Løite. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 29.05.2018

Læringsressurser

Kjøper- og selgerrollen