Fagstoff

Hvis alt går galt …

Publisert: 20.03.2013, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Resepsjonist - Stena Saga

Trygghet og sikkerhet er en forutsetning for kvalitet. I reiselivet forekommer det branner, uhell, ulykker og andre nødssituasjoner. Det er viktig at reiselivsmedarbeiderne er forberedt på hvordan de kan bidra til å skape ro i nødssituasjoner.

Husbrann. Foto.   

 

Oppgave:
Ungdom og brannsikkerhet

Drøft:

  • Er det sant at ungdom gir blaffen i brannsikkerhet?
  • Hva kan gjøres for å få gjestene til å ta brannsikkerhet på alvor?

 

 

 

Vet du hvor nødutgangene på skolen er?Vet du hvor nødutgangene på skolen er? 

 

Oppgave:
Nødssituasjon på skolen

Drøft:

  • Hva skal du gjøre hvis brannalarmen går på skolen?
  • Hvor godt kjenner du nødutgangene på skolen?
  • Hva kan lærere og elever gjøre for å få til en rask og sikker evakuering?

 

 

Turbuss har kjørt utfor veien. Hva skal du som reiseleder gjøre i en slik situasjon?En turbuss har kjørt utfor veien. Hva skal du som reiseleder gjøre i en slik situasjon?
Opphavsmann: Knut Strøm
 

 

Passasjerer blir evakuert fra en turfiskebåt. Båten grunnstøtte med 30 passasjerer pluss besetning om bord. Når ulykker skjer, ePassasjerer blir evakuert fra en turfiskebåt. Båten grunnstøtte med 30 passasjerer i tillegg til besetningen om bord. Når ulykker skjer, er det viktig å vite hva vi skal gjøre, og å ha øvd på det.
Fotograf: Stig Åke Jönsson
 

Gir de unge blaffen i brannsikkerhet?

En undersøkelse i 2012 viser at norsk ungdom bryr seg lite om brannsikkerheten når de er ute på reise, spesielt på utesteder.

Når du søker på uttrykket «brann i diskotek», får du over 150 000 tilslag med tragisk innhold.

Noen fakta

1978

20 mennesker omkom og rundt 50 ble skadet på en eksamensfest på et hotell i Borås i Sverige.

1998

63 mennesker døde og over 200 ble skadet da det brøt ut brann på et diskotek i Göteborg.

2000

309 personer mistet livet i en brann på et diskotek i byen Luoyang i Kina.

2001

13 ble drept da en fullstappet kafé i den nederlandske byen Volendam tok fyr.

2009

Minst 20 personer ble drept i en brann på en karaokebar og et diskotek i den indonesiske byen Medan.

1990

160 mennesker omkom i en brann om bord på M/S Scandinavian Star, som gikk i fergetrafikk mellom Norge og Danmark.

1986

14 gjester omkom og 51 kom på sykehus med til dels alvorlige skader da Hotel Caledonien i Kristiansand ble herjet av brann.

 

I hoteller, restauranter og andre publikumsbygg kan det være mange mennesker på et lite område. Faren for panikk er stor. Får én person panikk, kan panikken raskt spre seg til dem som befinner seg i nærheten. Panikk gir frykt og angst og kan føre til at vi mister selvkontrollen og handler irrasjonelt.

Nødssituasjoner

Reiselivsmedarbeidere må regne med at de kan havne i nødssituasjoner. Det kan oppstå brann i hoteller, diskoteker og restauranter, og det kan skje ulykker med buss eller båt.

I løpet av noen sesonger vil reiselivsmedarbeidere oppleve at gjester blir utsatt for mange typer uhell: bil- og båtulykker, brann, naturkatastrofer og så videre. Nødssituasjoner kan være en stor utfordring for reiselivsmedarbeidere.

Etter en evakueringsøvelse på et norsk hotell (2011) ble gjestene spurt om hvordan personalet reagerte under øvelsen. Gjestene svarte slik:

  • 46 prosent mente at personalet var behjelpelig.
  • 31 prosent mente de var rolig og avbalansert.
  • 23 prosent mente at personalet virket usikre, og at de hadde liten kontroll over hvem som var kommet ut.
  • Ingen mente at personalet var stresset.

Personalet ble i hovedsak beskrevet som behjelpelige, rolige og avbalanserte, og de fleste gjestene hadde et positivt inntrykk av de ansatte.

Opplæring i passasjerhåndtering

Sjøfartsmyndighetene har klare krav til hva opplæringen i passasjerhåndtering ved nødssituasjoner på passasjerskip skal omfatte. Opplæringen skal blant annet gi de ansatte

  • kjennskap til alarminstrukser og instrukser for nødssituasjoner
  • kjennskap til nødutgangene og til hvilke begrensninger som gjelder for bruk av heiser
  • trening i å gi klare, beroligende ordrer
  • kunnskap om metoder for å evakuere funksjonshemmede og personer som trenger særskilt bistand
  • ferdighet i å bruke prosedyrer for å dempe og unngå panikk
  • ferdighet i å bruke passasjerlister
  • ferdighet i å passe på at passasjerene har egnede klær på seg

 

 

Tenk over
Mennesker reagerer ulikt i nødssituasjoner. Noen får panikk, mens andre beholder roen og handler rasjonelt. Medarbeidernes handlinger bidrar til å opprettholde orden og kontroll.