Fagstoff

Lasteplan

Publisert: 06.02.2013, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Nattkjøring

Her skal vi lære litt om lasteplan, som er den enkleste formen for påbygg.

LasteplanLasteplan.
Fotograf: Per Haukeberg
 

 

 

 

Kapell på lastebilLastebil med kapell. 

Et lasteplan består av et flak eller gulv med en framvegg og karmer bak og på sidene. Framveggen skal normalt dekke hele førerhuset, men det er ikke krav til karmer på sidene og bak. Det vanlige er likevel at det er karmer som er cirka 1 meter høye.

Flaket har gjerne fester for lastsikringsutstyr. Skal lasten beskyttes mot vær og vind, må man bruke presenning. Flaket kan være utstyrt med konteinerfester for transport av konteinere, eller man kan sette på et kapell, som gjør påbygget til et tett rom.

Veggene i et kapell er laget av duk og ligner på presenning. Duken ligger over et stativ som er festet til lasteplanet. Rommet blir tett og gir god beskyttelse av godset, og samtidig er påbygget lett, noe som er viktig ettersom man ønsker at nyttelasten skal være størst mulig.

Et kapell betegnes også som et gardinpåbygg. Er det en semitrailer, vil man kalle det en gardintralle. Da kan sidene skyves helt fram eller tilbake, og dermed er hele siden åpen. I de fleste tilfellene er det karmer på innsiden som hindrer godset i å presse direkte på duken i veggen. Kapell brukes til de fleste typene gods der kravet bare er et tørt transportmiddel.

Skal transportmiddelet brukes utenfor EU, vil det være TIR-godkjent. Det betyr at ingen skal kunne ta seg inn til lasten når transportmiddelet er påsatt tollplombe, uten at det etterlates vesentlige spor.