Fagstoff

Tyveri

Publisert: 26.11.2012, Oppdatert: 07.08.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Politibil

Hvem stjeler, tror du? Svaret er: alle!

En senterleder på Østlandet sa en gang: Det gjenstår for oss å ta en prest. To år senere hadde de også gjort det.

Resepsjonist som smiler  

Et smil er gull verdt

En sur og stresset betjening er tyvens venn. Det mest forebyggende tiltaket kan de ansatte stå for. Smil alltid og si “hei” når det kommer kunder inn i butikken.

 

Lenke:

Kvinne tatt med flatskjerm mellom bena 

 

Spesialjakke for tyveri.Spesialjakke for tyveri.
Fotograf: Knut Erik Knudsen
 

Oppgave

Velg en butikk i nærmiljøet ditt og avtal et intervju med butikksjefen for å finne ut hvordan butikken forebygger stjeling.

Tyveri er å ta en ting som helt eller delvis tilhører en annen. For at vi skal kunne kalle noe tyveri, må verdien på gjenstanden være over kr 2000. Reglene om tyveri finner vi i straffelovens § 257 (tyveri) og § 258 (grovt tyveri). Når gjenstander som har en verdi på under kr 2000 tas, kaller vi det nasking.

Det skilles ofte mellom kundetyveri og personaltyveri. Her snakker vi om tyveri samlet sett.

Hvem stjeler?

I grove trekk kan vi si at det hovedsakelig er

  • profesjonelle
  • amatører, som stjeler pga. impuls, spenning eller dårlig råd
  • rusmisbrukere
  • gjenger

Hva stjeles?

Alt.

Hvordan stjeles det?

Folk stjeler ved å

  • fjerne alarmer
  • manipulere alarmer
  • ha lommer innsydd i klær, som de putter varer i
  • legge varer i barnevogner
  • ta på seg flere plagg
  • bytte gamle sko med nye
  • spise og drikke ubetalte varer mens de handler

Tiltak mot tyveri

Disse praktiske tiltakene kan vi sette i gang mot tyveri:

  • Smil og si hei til alle kunder.
  • Lag gode rutiner og gi de ansatte god opplæring.
  • Kjenn til svinnhjulet. Bli bevisst hva som kan forårsake svinn på de ulike stedene varen passerer.
  • Monter sladrespeil i butikken.
  • Unngå høye hyller.
  • Kjenn til metoder for å stjele.
  • Gå rundt i lokalet for å følge med på det som skjer.
  • Lei inn vektere til å passe på.
  • Ha god orden i lokalene.
  • Verdsett de ansatte slik at de føler ansvar og ikke stjeler på jobben.
  • Lag etiske retningslinjer. Bli bevisst på hva konsekvensene av å stjele på jobben er.