Fagstoff

Salgskanaler

Publisert: 22.11.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Værplakat

I reiselivsnæringen selges det gjennom mange kanaler og av mange yrkesgrupper. Salg kan foregå ansikt til ansikt, ved bruk av telefon eller over Internett. Reiselivet var pioner når det gjaldt å ta i bruk e-handel.

SkiturFamilie på vinterferie i fjellet. Hvordan tror du familien kjøper de reiselivsproduktene den trenger for å få en vellykket ferie?
Fotograf: Espen Bratlie
 

 

Oppgave:
Kjøper av reiselivsprodukter

Grupper på tre til fem elever.

Fortell hvordan du og familien din kjøper reiselivsprodukter (transport, overnatting, servering, attraksjoner, aktiviteter).

Drøft hvordan dere tror utviklingen vil bli de nærmeste årene.

 

 

KommunikasjonNår vi ønsker å få til en avtale med en bedrift eller offentlig institusjon om større arrangementer, for eksempel konferanser, kan det være en fordel å møte kunden ansikt til ansikt. God personlig kontakt og kommunikasjon kan være avgjørende for at vi får en avtale og flere oppdrag for bedriften.
Fotograf: Knut Erik Knudsen

 

 

Telefon og datamaskinTelefonen er et viktig redskap for selgeren – både for å ta kontakt med kunder og avtale møter, og for å ta imot henvendelser fra kundene.
Fotograf: Anders Wiklund
 

 

 

Oppgave:
Kjøpe på Internett

Bruk Internett for å søke etter norske nettsteder som selger reiselivsprodukter.

Skriv en kort rapport for å oppsummere hva som kan kjøpes, og hva som ikke kan kjøpes, på Internett.

Hvor kjøper kundene?

Salg innebærer å få ordrer som gir inntekter. Alle aktiviteter og kanaler som bidrar til salg – direkte eller indirekte, kortsiktig og langsiktig – er en del av salget. I reiselivet selges det gjennom mange kanaler og av mange yrkesgrupper.

Kjøp og salg kan foregå i mange former, for eksempel

  • ansikt til ansikt
  • ved bruk av telefon
  • over Internett

Ansikt til ansikt

Enkelte kjøpere foretrekker å møte selgeren ansikt til ansikt. Da kan de få direkte svar på spørsmålene sine om produktet, priser, tilleggsytelser og så videre.

Oppsøkende
Selgeren kan oppsøke eksisterende kunder eller nye kundeemner. Spesielt ved salg til bedriftsmarkedet og offentlige institusjoner er det vanlig at selgeren avtaler et møte med kunden. Jo større salgspotensial tilbudet vårt har, desto større ressurser kan vi legge i salgsarbeidet. Det er vanlig å oppsøke kunden hvis det er snakk om en bedriftsavtale om for eksempel flytransport, overnattinger for mange ansatte, kurs, seminarer og konferanser.

Oppsøkende salg er tidkrevende og dyrt per besøk.

Besøkende
Kjøpere kan oppsøke leverandøren eller selgeren på dennes utsalgssted. En del forbrukere ønsker for eksempel å møte et menneske når de skal kjøpe en pakkereise. Andre ønsker personlig service og hjelp til å få satt sammen en spesiell reise – det kan være en reise til et sted som krever flere forskjellige typer transport og overnattinger. Disse kjøperne oppsøker gjerne reisebyrået eller salgskontoret.

Forhandlere
Her tenker vi spesielt på reisebyråer og reisekonsulenter som selger reiselivsprodukter fra én eller flere leverandører. Forhandleren kan opptre som megler for kunden for å finne egnede produkter til fornuftig pris. Hun eller han kan også forhandle om prisen ved å innhente flere anbud eller sette leverandører opp mot hverandre.

Eksempler på forhandlere er turoperatører, reisebyråer og reisekonsulenter. De får en godtgjøring – provisjon – av leverandørene. De får også støtte i form av for eksempel opplæring og reklamemateriell.

Telefon

Utgående
Over telefonen kan initiativet til kjøp og salg tas både av selgeren og kjøperen. Telefonen gjør det mulig å komme i kontakt med mange kunder på kort tid og med lave kostnader per kundekontakt. Hvis du tar sikte på å få ordren direkte over telefon, er utgående telefonsalg en krevende form for salg, spesielt ved salg til nye kundeemner. Derfor bruker mange telefonen til å avtale et møte eller til å be kunden se nærmere på et tilbud.

Innkommende
Innkommende telefonhenvendelser er ofte enklere å håndtere enn utgående. Kjøperen har tatt initiativet, døren står åpen for selgeren.

Ved telefonsalg gjelder angrerettloven. Det vil si at kunden har kan gjøre om kjøpet innen en bestemt frist – angrefrist. Angrerettloven gjelder ved alt salg utenfor fast utsalgssted når kjøpesummen er over 300 kroner.

Internett

Innovasjon Norge er en viktig støttespiller for markedsføringen av Norge som ferieland, både i Norge og internasjonalt. På nettsiden til Visit Norway finner du et stort utvalg av overnattingssteder, flyreiser, cruise, ferger og billeie, og forslag til aktiviteter for reisen din til og i Norge. Her er det også en online bestillingstjeneste.

Store deler av reiselivet tilbyr e-handel. Vi kan kjøpe pakkereiser, fly-, tog- og bussbilletter, leie bil og reservere hotellrom på Internett.

Angrerettloven gjelder også ved kjøp via Internett.

Se også: Kjøpsatferd på Internett og Trygg netthandel. 

Relatert innhold

Tverrfaglig

Aktuelt stoff