Oppgave: Simulering

Rollespilloppgave

Publisert: 30.10.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
SVERIGE - NORGE (3-1)

Rollespill er en god måte å forberede seg på arbeidssituasjoner. Rollespill øker dine ferdigheter når det gjelder å møte konfliktsituasjoner. Ved å gjennomføre rollespill kan du også få økt forståelse som gjør deg bedre forberedt.

Kunnskaper, ferdigheter og forståelse for konflikter.
Opphavsmann: Monica Gjertsen Steinbakken
 

 

Kunde handler klær  

Jobb sammen to og to. Den ene har rollen som kunde, den andre som ansatt.

Velg mellom oppgave A eller B. I begge oppgaver er det viktig at alle tar oppgaven seriøst.

  1. Skriv først dialogen mellom medarbeideren og kunden. Læreren kan gjerne gi sine innspill/kommentarer på dette og eventuelt også sette karakter.
  2. Dialogen fremføres deretter som rollespill for lærer og klassen.

Det betyr at man kan få to karakterer på dette arbeidet.  

A) Klesbutikk – en kunde med kjærlighetssorg

Kunden har akkurat gjort det slutt med kjæresten og har kjærlighetssorg. Butikkmedarbeideren i klesbutikken er i ferd med å stenge butikken. Klokken er 18. Butikkmedarbeideren møter kunden og sier: «Vi har dessverre stengt.» Kunden blir raskt irritert, stemmen blir ufyselig og usakelig.

Kunden skal prøve å overtale butikkmedarbeideren til å slippe han/hun inn i butikken. Butikkmedarbeideren skal kjenne hvordan det er å bli kjeftet på, og skal samtidig prøve ut prinsippene for konflikthåndtering.

B) Lekebutikk – en beruset kunde

Butikkmedarbeideren jobber i en lekebutikk på et kjøpesenter. En kunde er beruset og på vei inn i butikken. Butikkmedarbeideren ønsker ikke denne kunden inn i butikken. Oppgaven til butikkmedarbeideren er å hindre kunden i å komme inn i butikken, samtidig som han/hun prøver ut prinsippene for konflikthåndtering.