Fagstoff

Digitale salgs- og presentasjonsverktøy

Publisert: 22.10.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Presentasjon Arne Hjeltnes

Digitale salgs- og presentasjonsverktøy kommer i stadig nye former. Teknisk utstyr og programvare gjør det mulig med avanserte former for oppfølging av kunder og presentasjoner av reiselivsprodukter. Men digitale verktøy gjør salgsarbeidet mindre personlig, og de er sårbare for teknisk svikt.

arttelefon og lesebrett – eksempler på digitale verktøy.Smarttelefon og lesebrett – eksempler på digitale verktøy.
Fotograf: Brian Snyder
 

Oppgave:
Vurdering av digitale salgsverktøy

Gå sammen i grupper på 3–5 elever.

 

Drøft og gi eksempler på digitale verktøy som kan egne seg i forbindelse med salg og presentasjoner.

 

Hvilke verktøy tror dere blir de mest vanlige de nærmeste årene?

 

 

ResepsjonistDatamaskin og telefon er helt nødvendige verktøy i det meste av salgsarbeid og markedsføring. 

Hva er digitale verktøy?

Før var det vanlig å bruke presentasjonsverktøy som tavle, flippover og lysark. Fasttelefon og faks var viktige salgsverktøy.

Nå er det digitale verktøy som brukes. Med digitale verktøy mener vi teknisk utstyr og programvare som er tilgjengelig ved bruk av datateknologi:

  • eksempler på teknisk utstyr: Internett, pc, lesebrett, mobiltelefon, smarttelefon, nettbrett
  • eksempler på programvare: database, presentasjonsprogram, World Wide Web (www)

Digitale verktøy har etter hvert fått svært mange bruksområder – og stadig kommer det nytt teknisk utstyr og ny programvare.

Digitale salgs- og presentasjonsverktøy

Blant de mest aktuelle digitale verktøyene til bruk i salg og presentasjoner, nevner vi:

  • Kundedatabase: programvare for å samle opplysninger om kundeemner og etablerte kunder
  • Presentasjonsverktøy: for eksempel PowerPoint og Keynote
  • Internett: verdensomspennende datanettverk som brukes til en rekke tjenester, for eksempel World Wide Web, e-post og sosiale medier
  • Datamaskiner: for eksempel nettbrett, laptop, smarttelefon
  • Telekommunikasjon: for eksempel fasttelefon, mobil og smarttelefon.

Brukt på riktig måte kan digitale verktøy være til stor hjelp i salgsarbeidet. 

Bruk av digitale verktøy

Elektroniske kundedatabaser gjør det mulig med avanserte statistikker og sammenlikninger mellom kunder. Skriftlig kommunikasjon kan utføres med helt eller delvis prefabrikkerte tilbudsbrev og svar på henvendelser. Kontakt med kunden kan registreres og gjenfinnes.

Bruk av lyd, foto, video og animasjoner kan være til stor nytte når vi ønsker å vise natur, attraksjoner, hotellets fasiliteter osv. Digitale verktøy gjør det mulig å illustrere virkeligheten på en realistisk måte gjennom en rekke kanaler, for eksempel Internett, laptop og nettbrett.

Vi har to viktige betenkeligheter knyttet til digitale verktøy:

  • Digitale verktøy gjør deler av salgsarbeidet mindre personlig.
    Salgssamtaler ansikt til ansikt mellom tenkende mennesker blir erstattet av upersonlig informasjon og handel på et nettsted. Digitale presentasjonsverktøy kommer bokstavelig talt mellom selger og kjøper.
  • Teknologien er sårbar
    Selgere som har lagt stor fantasi og energi i utforming av digitale presentasjoner, risikerer å bli stående hjelpeløse hvis teknologien svikter. Selgere må være forberedt på å gjennomføre presentasjoner uten bruk av avansert teknologi.