Fagstoff
Markedsinformasjonssystem (MIS)
Publisert: 17.09.2012,
Oppdatert: 04.03.2017

Konkurransesituasjonen for bedrifter i dag er krevende: Kundene blir stadig mer sofistikerte som en følge av bedret levestandard og et stadig mer internasjonalisert marked, og tallet på konkurrenter øker. Ingen kan se inn i krystallkulen og spå hva fremtiden vil bringe, men ved å systematisere den informasjonen de har, kan bedriftene få en viss oversikt over situasjonen. Da må de lage seg et system som sorterer interne og eksterne data, og som bearbeider dataene slik at de blir til informasjon som bedriftene kan bruke i planleggingen sin. Et slikt system kaller vi et markedsinformasjonssystem – et MIS.
Kontekst
Kompetansemål
- Læreplan i markedsføring og ledelse - programfag i utdanningsprogram for studiespesialisering
- gjøre rede for de viktigste komponentene i et moderne markedsinformasjonssystem
- gjennomføre en situasjonsanalyse
- gjøre rede for ulike former for kvalitative og kvantitative markedsundersøkelser
- gi en oversikt over interne og eksterne arbeidsbetingelser og gjøre rede for hvilken betydning de har for en organisasjon
Inngår i
- Markedsinformasjonssystem (MIS) (Fagstoff for Markedsføring og ledelse 1)
- Markedsføring og ledelse 1 (Fag)