Fagstoff

Normer for høflighet

Publisert: 29.08.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Rettferdighetsstatue

I møte med andre mennesker gjelder det at vi opptrer høflig i alle situasjoner. Her repeterer vi reglene for god service og kundebehandling.

Service og kundebehandlingService og kundebehandling. 

Som profesjonelle transport- og logistikkmedarbeidere forventer omgivelsene at vi opptrer høflig og oppmerksomt. Kundene reagerer både på det vi sier, og på kroppsspråket vårt. Medarbeidere i transport- og logistikknæringen må derfor kunne grunnreglene for verbal og ikke-verbal kommunikasjon. Her er noen viktige prinsipper:

  • Ta initiativ med et smil.
  • Håndhils der det er naturlig.
  • Vis oppmerksomhet gjennom øyekontakt.
  • Ha en åpen kroppsholdning (ikke ha armer og bein i kors).
  • Legg stemmen i et lyst toneleie og snakk klart og tydelig.
  • Gjenspeil kundens atferd. Har kunden det travelt, viser du at du er hjelpsom ved å betjene kunden ekstra raskt.