Hopp til innhold

Fagstoff

Globale strømmetjenester påvirker markedet og kulturen

Digitaliseringen har endret markedet for produksjon og distribusjon av film og tv. Globale strømmetjenester som Netflix og HBO når ut til seere over hele verden. USA er storeksportør av kulturelle verdier, men nå blomstrer filmindustrien også i andre verdensdeler.
Illustrasjon av ei ung jente som surfer på nettet. I framgrunnen ser vi et foto av jenta som ligger på magen med dyna over hodet og måper mot en dataskjerm. I bakgrunnen ser vi jordkloden fra verdensrommet, der sola lyser opp kanten av planeten. Fra dataskjermen svever små bøker, lyspærer og andre objekter opp mot verdensrommet i en fargerik strøm.

Digitalisering har endret markedet for underholdning

Måten vi ser filmer og serier på, har blitt endret av digitaliseringen. Vi velger selv hva vi vil se, og når og hvor vi vil oppleve det. Trenden er at de gode historiene har flyttet seg fra filmlerretet til .

Aktører som Netflix og HBO har de siste årene tatt opp kampen mot de etablerte film- og tv-selskapene. En slik utvikling blir kalt en . Det betyr at ny teknologi og nye forretningsmodeller gjør de gamle markedsmodellene for produksjon og distribusjon irrelevante.

Både produsent og distributør

Det amerikanske produksjon- og distribusjonsselskapet Netflix drev opprinnelig med fysisk filmutleie til faste abonnenter. I dag tilbyr selskapet en verdensomspennende strømmetjeneste for film, tv-serier og dokumentarer. I oktober 2021 hadde Netflix 213,6 millioner abonnenter fra hele verden.

Produksjon- og distribusjonsselskapet HBO (forkortelse for Home Box Office) er eid av HomeBoxOffice Inc. og Warner Media Entertainment. I 2021 hadde de to strømmetjenestene deres, HBO og HBO Max, 64 millioner betalende abonnenter.

I tillegg til å være distributør av andres innhold er HBO og Netflix også produsenter av egne filmer og dramaserier med høy kvalitet. Et synlig bevis på det er at Netflix-serien The Crown i 2021 mottok den prestisjetunge Emmy-prisen for beste dramaserie.

Foto av en bærbar datamaskin og en stor dataskjerm som begge viser nettstedet til strømmeselskapet Netflix.
Åpne bilde i et nytt vindu

Samme innhold på ulike plattformer

Strømmeselskapene tilbyr kunder innhold på forskjellige plattformer, som mobil, internett og betal-tv. Det spiller mindre rolle hvilken plattform kundene benytter seg av. Målet er å få seerne hektet på innholdet slik at selskapet kan finansiere og produsere flere og bedre programmer.

Fra dramaserier til spill?

Dataspill blir mer og mer populære, spesielt blant yngre forbrukere. Spillene har over tid utviklet seg til å bli dramatiserte visuelle fortellinger, der spillerne selv kan påvirke det som skjer. Netflix vurderer derfor om de skal innlemme dataspill i sine strømmetjenester.

Krav til europeisk innhold på globale plattformer

I 2018 kom Europaparlamentet med et direktiv som gjør det mulig å pålegge strømmetjenester som HBO og Netflix å ha minst 30 prosent europeisk innhold i bibliotekene sine. Selskapene skal også bidra til produksjon av film og tv-serier i de landene de operer i.

Netflix og HBO Max (tidligere HBO Nordic) tilbyr derfor en rekke norskproduserte filmer og serier til norske seere. Den første norskproduserte serien som ble vist på HBO, var dramaserien Beforeigners (2019).

Noen norsk produksjoner har også nådd det amerikanske seermarkedet, blant annet den humoristiske dramaserien Lilyhammer, som spiller på kulturforskjeller mellom nordmenn og amerikanere.

Foto av en bekymret mann i dress og frakk i et norsk vinterlandskap på kveldstid.
Åpne bilde i et nytt vindu

"It's not TV – it's HBO"

Slik lyder slagordet til den amerikanske betal-tv-kanalen Home Box Office (HBO).

The Sopranos, The Wire, Six Feet Under, Sex and the City og Boardwalk Empire er bare noen eksempler på HBO-serier som har blitt kjent verden over. Tv-serien The Sopranos hadde premiere i januar 1999, og siden da kan man si at HBO har vært symbolet på amerikanske kvalitetsdrama på tv. Mest kjent er likevel dramaserien Game of Thrones, som ble sendt i åtte sesonger.

HBO lager ofte komplekse serier som krever en del bakgrunnskunnskap for å forstå . Noen seere hevdet at de måtte se de tre første episodene av The Wire hele ni ganger før de forstod hva serien egentlig handlet om.

Uskyldig underholdning eller kulturimperialisme?

Amerikanske filmer og dramaserier blir sett av mennesker over hele kloden. Disse fiktive fortellingene former de tankene vi gjør oss om rett og galt, og de forestillingene vi har om det gode liv, enten vi bor i Japan, Palestina, Kenya eller Norge.

Dramaseriene er derfor viktige eksportører av kulturelle . Når slikt innhold blir spredt gjennom globale strømmetjenester, har de nasjonale myndighetene lite styring over hva innbyggerne mottar av kulturelle impulser fra verden utenfor.

Noen velger å kalle denne formen for påvirkning for amerikansk , siden amerikansk underholdningsindustri over tid har vært dominerende på verdensbasis.

Strømmegigantene utvider den kulturelle sfæren

De siste årene har distribusjon av egenprodusert innhold fra Asia og Europa vist seg å være god forretning. I 2021 hadde Netflix stor suksess med den sørkoreanske serien Squid Game. I denne serien konkurrerer personer i barneleker om å vinne en formue. De som taper, blir drept.

Fire uker etter lanseringen hadde over 142 millioner mennesker verden over sett serien. Det asiatiske markedet tar spesielt godt imot serier som formidler asiatisk kultur.

Hva mener norske seere om tv-serien Squid Game?

I Norge har Squid Game blitt tatt imot med både fasinasjon og moralsk fordømmelse.

Finn ut hvorfor.

Fordyp deg gjerne i Kristoffer Gaarder Danneviks artikkel "Squid Games nerve" i Agenda Magasin.

Noen viktige begreper

Kilder

Gaustad, T., Theie, M. G., Tøien-Eidsvold, I., Torp, Ø., Gran A.-B. & Espelien A. (2018). Utredning av pengestrømmene i verdikjeden for norske filmer og serier (Menon-publikasjon nr. 5/2018). Menon Economics og Handelshøyskolen BI. https://www.medienorge.uib.no/files/Eksterne_pub/prm-8-18-vedlegg-rapporten.pdf

Haugen, A. (2021, 19. oktober). Netflix venter knallsterk "Squid Game"-vekst. E24. Hentet 16. desember 2021 fra https://e24.no/boers-og-finans/i/7dRGRV/netflix-venter-knallsterk-squid-game-vekst

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Dagny Regine Rosenberg og Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 16.12.2021

Læringsressurser

Konsekvenser av medieutviklingen