Her er en oversikt med eksempler på hva som kan være naturlig at det samarbeides om. Dette er ikke en komplett liste over områder det er naturlig å samarbeide om, så du finner nok flere dersom du tenker deg om.
I arbeid i oppvekstsektoren
I det pedagogiske arbeidet kan man samarbeide om
- å utarbeide konkrete mål og finne fram til hva som skal gjøres (innhold) for å nå målene
- å observere enkeltindivid og grupper av barn og unge
- å finne fram til metoder som gjør at man når målene
- å vurdere
- å planlegge den daglige driften av barnehage, skole og SFO
Barna og de unge er med og samarbeider
- i her-og-nå-situasjoner
- om planlegging, gjennomføringen og evaluering av aktiviteter
- i daglige rutiner som å kle av og på seg, måltid, stell osv.
- ved innredning av rom eller ommøblering
- i forbindelse med enkelt renhold og det å holde orden
- i forbindelse med innkjøp og så videre
- ved valg av arbeidsformer
- om å utarbeide grupperegler
Med foreldrene kan man samarbeide
- om hva tilbudet skal inneholde
- for å få en felles forståelse av formålet med virksomheten
- for å inkludere alle
- om påkledning, hygiene og kosthold
- om turer
- om planer
Medarbeidere kan samarbeide om
- arbeidstid og oppgaver
- fordeling av ansvar
- arbeidsplaner
- arbeidsfordeling
- videreutdanning
- planlegging, gjennomføring og evaluering
Eiere av virksomheten kan samarbeide om
- arbeidstid
- arbeidsdeling
- utforming av lokaler og uteområder
- bruksområder
- økonomi
- vedlikehold
Utfordringer til deg
- Klarer du å finne flere personer som du som barne- og ungdomsarbeider må kunne samarbeide med?
- Kjenner du flere områder det er viktig å samarbeide om?
- Intervju en ansatt i barnehage eller skole om samarbeid.
Relatert innhold
CC BY-SASkrevet av Kjell Arne Standal, Guri Bente Hårberg og Gro Nedberg Grønlid.
Sist faglig oppdatert 15.05.2018