Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Fire sjekkpunkter for sjanger

Oppgave 1

Repeter innholdet i fagteksten "Fire sjekkpunkter for sjanger".

  1. Hvilke fire kriterier eller sjekkpunkter er det lurt å bruke når vi skal gi presis sjangerinformasjon om en tekst?
  2. Sakprosa og skjønnlitteratur har ofte noe ulike formål. Utdyp, og gi eksempler.

Oppgave 2

Sakprosa eller skjønnlitteratur?

  1. Gå gjennom sjangerlista, og sorter tekstene i to grupper, saktekster og fiksjonstekster: roman, foredrag, referat, revy, reklame, novelle, komedie, rapport, lederartikkel, salme, intervju, hørespill, dikt, eventyr, tragedie, reportasje, vise, dagbok, vits, fabel, vandrehistorie, værmelding, lærebok, musikal, valgbrosjyre, essay, blogg, appell
  2. Lag så forklaringer på éi setning om hva som er typisk for hver av sjangrene.

Oppgave 3

Diskuter i par:

Er det viktig for leseren å vite om en tekst er fiksjonstekst eller saktekst? Kom med minst tre argument for svaret dere kommer fram til.

Oppgave 4

Vurder en tekst ut fra flere sjangerkriterier.

Utdrag fra Steffen Kvernelands biografi om Edvard Munch. Fire tegneserieruter.

Ovenfor ser du et utdrag fra ei bok av illustratøren og tegneserieskaperen Steffen Kverneland. Boka handler om den store norske maleren Edvard Munch.

Prøv å beskrive sjangeren med utgangspunkt i disse fire sjangerkriteriene:

  • tekstens forhold til virkeligheten
  • sjangernavnet som forfatter/tegner/forlag har satt på teksten
  • formålet med teksten
  • formen som forfatteren/tegneren har valgt


Du finner informasjon om verket på internett ved å søke på "Steffen Kverneland" og "Munch".

Relatert innhold

CC BY-NC-SASkrevet av Marion Federl.
Sist faglig oppdatert 13.02.2018

Læringsressurser

Litt om sjanger