Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Med livet i hendene

Hva får en norsk FN-soldat til å senke maskingeværet og forsøke å roe ned rusa og tungt bevæpnede motstandere?
FN-soldater med skytevåpen bak sandsekker ved siden av armert kjøretøy. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

De siste tiårene har Norge deltatt i flere FN- og NATO-ledede militære operasjoner, og soldatene blir ofte stilt overfor store moralske spørsmål og dilemmaer. Frank er tidligere soldat og har lang erfaring fra norske militære operasjoner i utlandet. I denne podkasten beskriver han en dramatisk episode fra sin tid som soldat.

Tenk gjennom før du lytter til podkasten

  • Når er det riktig å drepe?
  • Hva er en god soldat? Nevn minst tre egenskaper en god soldat bør ha.

Lytt til podkasten Etisk dilemma

Rød notatbok med papirer stikkende ut. I forgrunnen står teksten «Helt personlig». Foto.
Helt personlig

Etisk dilemma: Med livet i hendene

Hva får en norsk FN-soldat til å senke maskingeværet og forsøke å roe ned rusa og tungt bevæpnede motstandere? De siste tiårene har Norge deltatt i flere FN- og NATO-ledede militære operasjoner, og s...

0:00
-0:00

Etter at du har lyttet til podkasten

  1. Når Frank kommer til kontrollposten, møter han to truende soldater fra de lokale sikkerhetsstyrkene. De er sinte, tungt bevæpnet, ruset, og den ene av dem har fingeren på avtrekkeren av maskingeværet sitt. Vurder om Frank har rett til å skyte i denne situasjonen. Bruk disse to moralske perspektivene:

    1. Konsekvensetikk. Hva ville konsekvensene vært hvis Frank hadde skutt?
    2. Pliktetikk. Hvilke moralske plikter har Frank i denne situasjonen?
  2. Frank står ansikt til ansikt med to bevæpnede soldater fra de lokale sikkerhetsstyrkene. Han velger da å vende maskingeværet vekk for å roe ned situasjonen og snakke med soldatene. Vurder denne handlingen ut fra et konsekvensetisk og pliktetisk perspektiv.

    1. Hvilke konsekvenser tror dere Frank først og fremst tar hensyn til? Konsekvensene for seg selv, soldatene fra de lokale sikkerhetsstyrkene, hans egne kamerater og/eller oppdraget?
    2. Hvilke plikter tror dere Frank tar hensyn til i denne situasjonen? Plikten til ikke å drepe, plikten til å ta vare på seg selv, lojaliteten overfor medsoldatene eller plikten til å ta vare på freden i området?
  3. Vurder Franks historie ut fra et dydsetisk perspektiv.

    1. Hvor viktig er den enkelte soldatens karakter og individuelle dømmekraft i en slik situasjon?

    2. Hvilken betydning har fellesskapet og treningen med de andre soldatene?

    3. Ifølge Aristoteles’ dydsetikk er mot den gylne middelvei mellom feighet (for lite mot) og dumdristighet (for mye mot). Diskuter om Frank fant den gylne middelvei i dette eksempelet.

  4. Skriv en kort oppsummering. Hvilke etiske perspektiver er viktigst for å forstå Franks valg? Er du enig i Franks handlemåte, eller er det noe han burde gjort annerledes?

Relatert innhold

I dydsetikken er målet at menneskene utvikler de riktige følelsene, de riktige holdningene og en god moralsk dømmekraft.

CC BY-SASkrevet av Karl Henrik Aanesen.
Sist faglig oppdatert 24.06.2022

Læringsressurser

Etiske modeller