Hopp til innhold

Fagstoff

Barn og tegning – film

Her finner du barne-tv-programmet Barnas Supershow fra NRK. Under filmen finner du oppgaver knyttet til programmet.

Oppgaver

  1. Tenk over scenen i filmen der jenta sitter i telefonen og skribler med blyanten.
    a) Hva forteller dette om farens kunnskaper om barns tegneutvikling?
    b) Hvor godt synes du faren lytter til barnet?
    c) Skal man alltid skryte av ting barn tegner?
  2. Ta utgangspunkt i situasjonen på arkitektkontoret.
    a) Hva er grunnen til at vi gjerne sier at barna må bruke farger?
    b) Noen barn og ungdommer opplever at de ikke får gode tilbakemeldinger på tegninger i svart-hvitt. Hva tror du er årsaken til det?
    c) Voksne forteller av og til barn hva de skal tegne – slik som her. Hva tror du årsaken til det er?
    d) Dersom hensikten er å få barna til å tegne mer, finnes det da andre måter å gjøre det på?
    e) Hvorfor er man så opptatt av at barn skal bruke hele arket?
    Er det egentlig viktig?
    f) Hender det at vi henger opp tegninger som barn og unge ikke er fornøyd med?
    Kan du nevne fordeler og ulemper med det?
CC BY-NC-SASkrevet av Gro Nedberg Grønlid og Guri Bente Hårberg.
Sist faglig oppdatert 22.06.2018

Læringsressurser

Tegning og tegneutvikling