Hopp til innhold

Fagstoff

Ansikt til ansikt med gjestene

Hvordan ønsker vi å bli tatt imot i resepsjonen på et hotell eller på et spisested? Her skal vi se på hva vi mener med vertskap og ulike forventninger gjestene har til vertskapet.
En smilende servitør snakker med en mann og en dame i en restaurant. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hva er en vert?

En vert er en person som tar imot gjester. Ordet vert hører sammen med beverte, som betyr "å servere et måltid". Som vert skal du sørge for at alle gjestene dine føler seg velkomne, at de trives, og at de får mat, drikke og god service. De som har denne oppgaven, kaller vi vertskap.

Vertskapsrollen må ses fra gjestens perspektiv. Et profesjonelt vertskap sørger for at alle har det trivelig, og utfordringen her er at gjestene har forskjellige forventninger. Gjester forteller venner og kjente hvordan de opplevde å være gjest, noe som gjør rollen som vertskap viktig og utfordrende.

Det første møtet

Det første møtet er alltid viktig. Førsteinntrykket gir oss ofte et lite innblikk i gjestens personlighet, men det kan også sende oss i feil retning. Dermed kan vi komme i skade for å gjøre oss opp en formening om gjesten som kan vise seg å være feil. Det er derfor viktig at atferden vår viser at vi som profesjonelle representanter for arbeidsplassen, prøver å skaffe oss innsikt i hvilke behov og ønsker gjesten har. Det er lett å dømme folk etter førsteinntrykket. Men husk at jobben vår er å gjøre vårt beste for at alle gjester skal føle seg velkomne.

Ønsker vi en gjest velkommen med et smil, skaper vi en positiv relasjon. Det er viktig å tenke på at du sender ut signaler som gjestene ser på som positive. Rollen din som vert vil bli lagt merke til av gjestene, og det er viktig å gjøre sitt beste for at hver enkelt gjest blir tatt vare på. Et profesjonelt vertskap sørger for at alle gjestene har det trivelig.

"Er det noen hjemme?"

Tenk deg at du er invitert i bursdagsselskap til en god venn. Ytterdøra står på gløtt. Du titter inn, men ser ingen. Du åpner døra forsiktig og går inn. Fremdeles er ingen å se, ingen å høre. Hvorfor er det ingen som tar imot deg? Du blir litt urolig. Har det skjedd noe? Du står og venter en stund. Etter et par minutter kommer vennen din og moren hans opp fra kjelleren med kaker og brus. Usikkerheten din forsvinner.

Hva hvis en lignende situasjon hadde oppstått om du hadde kommet inn i en restaurant eller en resepsjon på et hotell? Hvis servitøren ikke løfter blikket når vi kommer, oppfatter vi det som uhøflig og et uttrykk for manglende interesse. Vi setter pris på å bli sett og tatt godt imot. Et vennlig blikk og et smil får oss til å føle oss velkomne. Øyekontakt signaliserer interesse. Et blikk – eller manglende blikk – forteller mer enn mange ord.

Tenk over

Møter vi en gjest med et smil og en utadvendt holdning, gir vi et positivt førsteinntrykk. På hvilke andre måter kan vi møte en gjest slik at hun eller han føler seg velkommen?

Gruppeoppgave

Gi eksempler på og drøft hvordan dere ønsker å bli mottatt og betjent når dere ankommer et spisested.

CC BY-SASkrevet av Kjell Rosland og Hilde Morseth. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 01.06.2021

Læringsressurser

Service og gjestebehandling