Hopp til innhold

Fagstoff

Bedriftens ansikt utad

Førsteinntrykket er svært viktig. Hvordan vi er kledd, og hvordan vi representerer arbeidsplassen vår overfor kunder og gjester, betyr mye for bedriftens omdømme.
Servitør setter vinglass på et restaurantbord. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Uniformen representerer bedriften

Når vi tar på oss en uniform, tar vi samtidig på oss rollen som selskapets ansikt utad. Da representerer vi bedriften og arbeidsplassen vår.

Alle mennesker blir preget av oppveksten, kulturen, familien og vennene sine. Ved å ta på oss uniform legger vi til side det private og våre egne personlige meninger. Vi blir da sett på som firmaets ansikt utad. Selskapets omdømme er viktig, kanskje noe av det viktigste i kampen om gjestene.

Tenk over

Hvilke faktorer kan være med på å ødelegge et godt omdømme?

Uniform

Uniformer kan være veldig forskjellige. Uniformen bidrar til å forsterke yrkesrollen til den som bærer uniformen, for eksempel politiet og militæret, pilotene og kabinbesetningen i et fly. Hovedhensikten med uniform er at alle skal være likt kledd. Det skaper en felles tilhørighet internt i bedriften, og det blir lett for gjestene å vite hvem som er vertskap. At uniformen eller klærne er nøytrale og samstemte i farger og stil, er med på å skape tillit mellom vertskap og gjest.

Fire ansatte i uformell uniform står ved bord i restaurant. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Gjestens førsteinntrykk

Tenk deg at du kommer inn i en hotellresepsjon og skal sjekke inn. Det står to damer ved resepsjonsdisken. Den ene er kledd i hotellets uniform, med nystrøket skjorte. Hun har oppsatt hår og er diskret sminket. Hun ser deg med det samme og ønsker deg smilende velkommen.

Dama som står ved siden av, jobber også i resepsjonen, men har beholdt sine private klær. Hun går kledd i en utringet topp, har farget håret i en rosa nyanse, har pirsing i ansiktet og store, tydelige tatoveringer nedover armene. Hun er for opptatt med mobiltelefonen sin til å registrere at du kommer inn.

Hvem av disse to representerer arbeidsplassen sin best?

Det er ikke sikkert at dama med rosa hår er mindre hyggelig og hjelpsom enn dama i uniform. Hun er kanskje veldig god i flere språk og dyktig i jobben sin. Men gjestens førsteinntrykk blir dessverre feil. Dama med rosa hår blir ufrivillig satt i bås og vurdert ut ifra utseendet sitt. Hun vil nå måtte bruke lengre tid på å vinne gjestens tillit. Gjestens førsteinntrykk kan gjøre det vanskeligere å kommunisere.

Førsteinntrykket ditt av gjesten

Selv om en gjest går kledd som punker og har rød hanekam, betyr ikke det automatisk at han er husokkupant og går i protesttog mot omverdenen. Han er kanskje økonomistudent og spiller fiolin på fritida.

Det er vanlig at vi danner oss et førsteinntrykk av en person ut fra klær, frisyre, smykker, sminke og lignende. Vi setter folk i bås, tenker at vedkommende er sånn og slik, tilhører en bestemt gruppe. Vi glemmer å se etter enkeltindividet.

Tenk over

Det er helt vanlig å gjøre seg opp en mening om folk ut fra klesstilen og utseendet deres. Vi glemmer ofte enkeltindividet og skjærer alle over en kam. Som vertskap må vi bestrebe oss på å se og forholde oss til hvert enkelt individ med respekt og en positiv holdning!

Oppgave

Du jobber i en restaurant. En av servitørene kommer stadig på jobb med møkkete klær, ustelt hår og lukter svette. Både du og gjestene synes det er ubehagelig. Hva gjør du?

CC BY-SASkrevet av Hilde Morseth. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor
Sist faglig oppdatert 01.06.2021

Læringsressurser

Service og gjestebehandling