Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Oppgave om reklamefilm for Operasjon Dagsverk

Med utgangspunkt i en reklamefilm for Operasjon Dagsverk skal du jobbe med kommunikasjonsprosessen og ulike former for massekommunikasjon.
Reklamefilmen for Operasjon Dagsverk i tekst

Intro med svart skjermbilde og en stemme som forteller: "124 millioner ungdommer, akkurat som deg, kan verken skrive eller lese. De har ikke mulighet til å ta en utdannelse selv om det er det de aller helst vil. Heldigvis."

En mann med grønn dress og samme typen hatt som Robin Hood sier: "God dag. Mitt navn er Robin Good. Dere tror kanskje at jeg er Robin Hood, men jeg gjør ting litt annerledes. I stedet for å ta fra de rike og gi til de fattige, så tar jeg fra de fattige og gir til de rike." Han blunker og kaster hatten.

Videre sier han: "Jeg vet hva du tenker. Men, dere, er det rettferdig at vi skal skusle bort alt vi har oppnådd? Er det ikke rettferdig at vi skal ivareta våre lands interesser? Det må vel være rettferdig at man bryr seg om seg og sine?" Robin Good snur seg mot kameraet, blunker og sier: "Ja, jeg tror det."

Han fortsetter: "I 1814 var forskjellen mellom verdens fattigste og verdens rikeste sånn cirka 8 ganger. I dag er forskjellen 220 ganger så stor. Ja, ikke så verst utvikling. Kan ikke stoppe der." Robin Good kikker smilende på et neshorn-hode som henger på veggen, og sier: "Fint neshorn, ikke sant? Jeg har skutt'n sjæl."

Og han fortsetter: "Jeg må jo si det at jeg synes vi har vært ganske så flinke, dere. I fjor klarte vi å få ti ganger så mye penger tilbake fra Afrika som det vi gav til dem. Vi låner ut mye penger, og så krever vi masse renter tilbake. Så det er et fantastisk fint opplegg.

Du vet hva vi sier, ikke sant? 'Leve Vesten, la oss fortsette festen.' Men disse menneskene, de vet jo hvordan de skal klare å forandre det vi i Vesten har bygd opp gjennom flere århundrer." Robin Good tar opp et bilde og sier: "Nå har noen kvinner klart å tuske til seg en utdannelse, og så tar de med hele familien sin. Dette er én familie. Dette her er bekymringsverdig, dere. Utdanning er livsfarlig. Altså, vi må bare ikke gi oss; vi må stanse alle prosjekter som bidrar til utvikling."

Han kikker rett i kameraet og sier alvorlig: "Én skoledag med innsats fra deg vil gi cirka ett års utdannelse for folk i Malawi eller Etiopia. For Guds skyld, si nei til deltakelse i Operasjon Dagsverk. Det er til ditt eget beste."

Oppgave 1

Se reklamefilmen for Operasjon Dagsverk én eller flere ganger.

Etter at du har sett reklamefilmen, skal du reflektere over det følgende:

  1. Hvem er avsenderen i denne reklamefilmen? Hvem er i målgruppen og er ment som mottakere av denne reklamefilmen, tror du?
  2. Hva er budskapet, og hvordan blir dette kodet? Vurder hvordan du tror de fleste mottakere dekoder budskapet. Begrunn.
  3. Hva mener du kan oppfattes som støy i denne filmen?

Oppgave 2

Foreslå andre former for massekommunikasjon som Operasjon Dagsverk kan benytte. Vurder om budskapet bør kodes annerledes enn i reklamefilmen, dersom Operasjon Dagsverk skal bruke andre kommunikasjonskanaler. Begrunn.

CC BY-SASkrevet av Kristoffer Heide Kitterød og Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 16.12.2020

Læringsressurser

Konkurransemiddelet markedskommunikasjon